DISCOGRAFIE

Live 1966 (1998) Opname van legendarisch concert te Manchester, 1966. Circuleerde al decennia als – een van de eerste – bootlegs (illegale concertopnames). Hoogtepunt: Like a rolling stone.

Time Out of Mind (1997) Iets te juichend ontvangen terugkeer van Dylan de songwriter. Oudtestamentisch met ijskoude humor in de ondertonen. Productie Daniel Lanois. Hoogtepunt: Not dark yet.

MTV Unplugged (1995) Gelikt optreden voor megazender MTV. Teken van terreinwinst.

World Gone Wrong (1993). Tweede serie covers van blues- en folksongs. Titel is Vintage Dylan. Hoogtepunt: titelnummer.

The 30th Anniversary Concert Celebration (1993) Registratie van jubileumconcert voor Dylan in New York.

Good as I Been to You (1992) Serie akoestisch covers van diepe blues- en folknummers. Authentiek. Hoogtepunt: Jim Jones.

The Bootleg Series Volumes 1-3 (1991) Sublieme verzameling niet eerder uitgebracht archiefmateriaal. Herinnering aan Dylans grootsheid leeft op. Hoogtepunt: Blind Willie McTell.

Under the Red Sky (1990) Ondermaatse opvolger van Oh Mercy! Dieptepunt: Wiggle, wiggle.

Oh Mercy! (1989)

Toch nog een succes in de jaren tachtig. Somber, snerend en apocalyptisch. Productie van Daniel Lanois van de band U2. Vele hoogtepunten.

Down in the Groove (1988) Een waar allegaartje. Dieptepunt: Let's stick together.

Dylan & the Dead (1988)

Een rommeltje. Verzameling van de slechtste momenten van de Dylan-toernee met The Grateful Dead.

Knocked out Loaded (1986) Middelmatigheid troef. Nog steeds de weg kwijt. Lichtpuntje: Brownsville girl.

Biograph (1985) Verdienstelijke verzameling oud werk, met enkele nieuwe releases. Met klassieke single: Positively 4th street.

Empire Burlesque (1985) Dylan goes disco. Verkeerde afslag. Lichtpuntje: Tight connection to my heart.

Real Live (1984) Zwakke momenten van Dylans Europese tournee van dat jaar. De weg kwijt. Reddingsboei: een herschreven Tangled up in blue.

Infidels (1983) Stevige plaat. Had nog steviger kunnen zijn als Blind Willie McTell uiteindelijk niet was geschrapt. Hoogtepunt: Jokerman.

Shot of Love (1981) Laatste evangelische Dylan-plaat. Hoogtepunt: Every grain of sand.

Saved (1980) Tweede en zwakkere evangelische Dylan-plaat. Louter dieptepunten.

Slow Train Coming (1979) Eerste en ijzersterke evangelisatie-plaat van bekeerde Dylan. Hoogtepunt: Gotta serve somebody.

Live at Budokan (1979) Showband-concert van dolende rockster in Japan. Dylan ontmoet Neil Diamond. Dieptepunt: Blowin'in the wind.

Street Legal (1978) Sterke nummers, luizige productie. Dylan ontmoet de saxofoon. Hoogtepunt: Senor (Tales of yankee power).

Hard Rain (1976) Meesterlijk, grimmig – en verregend – proto-punk optreden van Dylans Rolling Thunder Revue. Hoogtepunt: Shelter from the storm.

Desire (1976) De publieksfavoriet. Zigeunermuziek voor post-hippies met de protestsong Hurricane over een bokser. Hoogtepunt: Isis.

The Basement Tapes (1975) Diepe Americana. Dylan met The Band in de kelder in 1967 door de bocht. Van desperaat nihilisme tot stonede kolder. Fractie van totale aantal (161) opnames. Hoogtepunt: Tears of rage.

Blood on the Tracks (1975) Definitieve plaat over echtscheiding. Louter hoogtepunten.

Before the Flood (1974) Drieste live-elpee met The Band. Eerste stadionrock aller tijden. Hoogtepunt: It's allright ma' (I'm only bleeding)

Planet Waves (1974) Lyrische Dylan terug met The Band. Onderschat. Hoogtepunt: Forever Young.

Pat Garrett and Billy the Kid (1973) Western-filmmuziek. Hoogtepunt: Knockin' on heaven's door.

Dylan (1973) Overbodig tussendoortje met covers.

New Morning (1970)

Voorzichtige terugkeer uit het bos. Hoogtepunt: If not for you.

Self Portrait (1970)

Hilarisch slap allegaartje, om van de fans af te komen. Dubbel-elpee. (`Als je flauwekul opstapelt, kan je het beter zo hoog mogelijk opstapelen.') Dieptepunt: Wigwam.

Nashville Skyline (1969)

Dylan goes country. Met Johnny Cash. Hoogtepunt: I threw it all away.

John Wesley Harding (1968) Prachtig sobere bijbelmuziek uit de bossen van Woodstock. Eerste plaat na mysterieus motorongeluk. Hoogtepunt: All along the watchtower.

Blonde on Blonde (1966) Surrealistische, ultiem hippe Dylan. Eerste dubbel-elpee. Een meesterwerk. Hoogtepunt: Visions of Johanna.

Highway 61 Revisited (1965) Elektrisch herboren

Dylan in topvorm. Hoogtepunt: Like a rolling stone.

Bringing It All Back Home (1965) Half akoestisch, half elektrisch. Hoogtepunt: Subterranean homesick blues.

Another Side of Bob Dylan (1964) Afscheid van het protestlied. Hoogtepunt: To Ramona.

The Times They Are A-Changin' (1963) De protestzanger op zijn best. Hoogtepunt: The lonesome death of Hattie Carroll.

The Freewheelin' Bob Dylan (1963) Meer eigen werk. Hoogtepunt van de elpee: Don't think twice, it's all right.

Bob Dylan (1962) Zijn debuutalbum, met covers van traditionals, maar tevens twee zelfgeschreven nummers. Hoogtepunt: Baby, let me follow you down.