Wachten op digitale regels

GroenLinks heeft eind april staatssecretaris Rick van der Ploeg (Cultuur) en minister Roger van Boxtel (Grote Stedenbeleid) om opheldering gevraagd omtrent het infrastructurenbeleid. De Kamerleden Famke Halsema en Cees Vendrik willen weten waarom minister Van Boxtel tijdens de opening van de nieuwe website van RTL het idee lanceerde om breedbandaansluitingen op internet te stimuleren. Eerder wees het Paarse kabinet namelijk een kamerbreed ondersteunde motie af voor een verplichte aansluiting op sateliettelevisie in nieuwbouw (het zogenoemde GSO: gereed voor satellietontvangst).

Die motie beoogde de concurrentie tussen kabel en satelliet te bevorderen. Halsema en Vendrik vragen daarom de motie opnieuw te bekijken.

Bij het eerstvolgende overleg op 23 mei zal ook de voortgang van de Kabelnota van vorig jaar worden besproken. Behalve dat de GSO-motie niet is uitgevoerd, mogen regionale omroepen ook nog steeds niet op de satelliet. Ook de regelgeving omtrent digitale standaardisering en het toegezegde plan voor de omschakeling van analoge naar digitale televisie zijn er nog niet.

UPC Digital in Rotterdam

Rotterdam heeft als tweede stad in Nederland sinds vorige week de beschikking over UPC Digital. Het digitale kabelboeket vervangt dat van Mr. Zap dat tot nu toe door Mediakabel werd aangeboden. Het digitale aanbod op de kabel bij UPC in Rotterdam is grotendeels gelijk gebleven. Wel zijn acht eigen kanalen van UPC in het startpakket opgenomen en is ook Eurosport daaraan toegevoegd. Laatstgenoemde zender, die mikpunt is van conflicten tussen programmaraad, UPC en de Gemeente Rotterdam, was de afgelopen maanden al `op proef' te zien voor alle analoge abonnees als trekker voor het digitale kabelaanbod.

UPC Digital bevat in Rotterdam vooralsnog niet de keuzepakketten en interactieve elementen waarmee de kabelaar in Amsterdam op de markt is. Zo wordt geen gebruik gemaakt van de eigen pay-per-view dienst UPC Select, maar van FilmTime van Mr. Zap/Casema. De oorzaak daarvan is technisch: het signaal voor UPC Digital in Rotterdam komt nog uit het kopstation van Mediakabel.

Ook UPC-Gelderland zal op korte termijn Mr. Zap vervangen door UPC Digital. UPC is van plan in de toekomst alle digitale signalen centraal te verspreiden vanuit het UPC Mediacenter in Amsterdam.

Rai-sterren naar nieuwe zender

Terwijl Silvio Berlusconi zijn overwinning viert, is bekend geworden dat twee bekende Italiaanse presentatoren overstappen naar een nieuwe onafhankelijke commerciële zender. Het gaat om Gad Lerner, oud-hoofdredacteur van het journaal van Rai Uno (TG1) en Fabio Fazio, populair presentator van sportuitzendingen op Rai Due (Quelli della Domenica). Hoewel de publieke Rai ondanks een continue stroom aan kritiek zich de afgelopen jaren redelijk autonoom kon ontwikkelen, vreest oud-hoofdredacteur Lerner dat de Rai-zenders onder regie komen te staan van Berlusconi, net als in 1994.

Op 24 juni zal het `oude' TMC (TeleMonteCarlo) plaats maken voor La 7 (`La Sette'). Dit is een gevolg van de overname door Seat/Telecom Italia Net. Mogelijk helpt de politieke situatie La 7 aan een hoger marktaandeel, hoewel de concurrentie van de drie Rai-zenders en de drie kanalen van Berlusconi's Mediaset zwaar is. Als brede publiekszender zal TMC2 echter geen rol van betekenis meer spelen, want na de fusie met MTV Networks is het tot MTV Italia omgedoopt, concurrerend met nieuwkomer Viva Italia.

TMC (vanaf 24 juni La 7) en MTV Italia/TMC2 zijn digitaal te ontvangen via de Eutelsat W2 (16 graden Oost), 11.084 GHz. H. Symb.Rate 11310 FEC 5/6.