Reorganisatie bij webwinkel Bol.com

Mediaconcern Bertelsmann gaat kosten besparen door vrijwel overal in Europa zijn internetwinkel Bol.com samen te voegen met zijn omvangrijke boekenclubs. In Nederland, waar Bol.com meer dan de helft van de markt in handen heeft, blijft de winkel zelfstandig en gaat het niet naar boekenclub ECI. De Deense en Noorse filialen van Bol.com gaan dicht.

De reorganisatie past in de trend dat bedrijven hun verliesgevende internet-activiteiten, die als zelfstandig bedrijf zijn opgericht om tempo te kunnen maken, weer integreren met hun al bestaande, verwante divisies. ,,Als kasplantje moet je niet in de schaduw van een sequoia terecht komen'', zegt Daniel Ropers, die het Nederlandse Bol.com leidt. ,,Inmiddels is de organisatie van Bol.com zo ver dat het de moeite waard is om bijvoorbeeld de hele administratie van de internetwinkels te combineren met die van de boekenclubs. Maar in Nederland hebben we al zoveel volume dat Bol.com beter zelfstandig kan blijven.''

Zowel Bol.com als de boekenclubs, waar Bertelsmann uit is voortgekomen, maken op dit moment nog verlies. Voor de boekenclubs belooft directeur Klaus Eierhoff in 2002 weer een positieve bijdrage. Bol.com heeft in Europa zijn achterstand op het Amerikaanse Amazon.com nog niet kunnen inlopen. Zowel de Amerikaanse als de Britse en Duitse websites van Amazon trekken in Europa meer bezoekers dan Bol.com. In Nederland is Bol.com succesvol met – behalve muziek, video, dvd – vooral Nederlandstalige boeken.