NMa gispt Texaco na afspraken over prijzen

Olieconcern Texaco is gisteren op de vingers getikt door de Nederlandse Mededingsautoriteit wegens het dwarsbomen van nieuwkomer Tango in de regio Nijmegen. Tango is zich aan het beraden of het schadevergoeding van Texaco gaat eisen.In een voorlopig rapport zegt de NMa dat vier Texaco-tankstations een gecoördineerde prijsverlaging doorvoerden, om de positie van het Tango-station bij Nijmegen te ondermijnen. Deze actie was erop gericht de prijsconcurrentie, onstaan door de komst van Tango, in de kiem te smoren en ,,duidt op een ernstige overtreding van de Mededinginswet'', aldus de NMa.

Het is niet de eerste keer dat Tango wordt tegengewerkt. ,,Het is opvallend dat er, als wij ergens een milieuvergunning aanvragen om een station te openen, onmiddellijk een batterij juristen klaarstaat om bezwaar te maken'', zegt Tango-directeur M. Schröder. Hij voegt eraan toe dat deze juristen meestal komen van exploitanten in de regio die een van de merken van de grote oliemaatschappijen voeren.

Tango is voor 75 procent in handen van het Nederlandse oliebedrijf Petroplus en heeft onbemande benzinestations, die volledig beheerd worden op een zelfbedieningsbasis. De NMa schrijft dat Tango schade heeft geleden en het bedrijf is zich aan het beraden op mogelijke claims tegen het Amerikaanse Texaco.

Texaco ,,heeft met verbazing'' kennisgenomen van het rapport. Het bedrijf zegt dat het zijn ,,onafhankelijke dealers alleen adviesprijzen'' geeft. Texaco zal binnenkort met een verweer komen op het rapport en zal naar de rechter stappen als de NMA bij haar oordeel blijft. ,,Wij denken dat een rechter beter is uitgerust om over de mededingingswet te oordelen dan de NMa'', aldus mr. P. de Jonge, hoofd juridische zaken bij Texaco Nederland. De NMa kan een boete opleggen van maximaal 10 procent van de jaaromzet van Texaco Nederland, maar dit lijkt onwaarschijnlijk, omdat deze maximumstraf nog nooit is opgelegd. De oliesector kan deze zomer ook een NMa-rapport verwachten over mogelijke kartelvorming in de benzinemarkt.