Libertel verliest prepaid-bellers aan concurrent

Libertel heeft het afgelopen jaar marktaandeel ingeleverd. Het telecombedrijf merkt de gevolgen van zijn beslissing om minder energie te steken in de snelste groeiende maar minst loyale groep bellers - de gebruikers van een telefoonkaart (prepaid).

Het aantal bellers met een abonnement (postpaid) – de trouwe groep bellers – groeide het afgelopen jaar tot ruim een miljoen, vergeleken met 839.000 het jaar daarvoor, zo is vanochtend bekend gemaakt tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Het aantal kaarthouders groeide in diezelfde periode van 1,6 miljoen tot 2,3 miljoen. Kaarthouders brengen minder geld op omdat ze over het algemeen meer gebeld worden en zelf minder (lang) bellen. Wat betreft deze groep zag Libertel het marktaandeel dalen van 35 naar 30 procent. Op het gebied van abonnementen daalde het aandeel overigens ook, van 29 tot 28 procent.

Ook de gemiddelde opbrengst is het afgelopen jaar gedaald van 408 naar 357 euro per gebruiker (zowel pre- als postpaid). Volgens financieel directeur A. Schuit komt dat door het hoge aantal inactieve gebruikers. In het totale bestand van 3,3 miljoen klanten zijn 307.000 klanten die vrijwel nooit bellen of gebeld worden. Exclusief die groep kwam de opbrengst uit op 394 euro per klant.

Die opbrengst staat ook onder druk door hogere interconnectiekosten, de tarieven die telecombedrijven betalen voor het gebruik van elkaars netwerken. Volgens topman J. de Wit wordt er steeds meer gebeld van mobiel naar mobiel, wat duurder is. De Wit verwacht dat de gemiddelde opbrengst per klant het komend jaar zal stijgen. ,,Het dieptepunt is voorbij'', aldus De Wit.

De financiële lasten van Libertel zijn gestegen met 34 miljoen euro. Daarvan is 23 miljoen euro het gevolg van investeringen in geavanceerde mobiele telefonie (UMTS). Libertel deelt ook voor 5 miljoen euro mee in het verlies dat internetportaal Vizzavi, waarin het een belang van 20 procent heeft, het afgelopen jaar heeft geleden. Libertel haalde vorig jaar een omzet van 1,14 miljard euro, een stijging van 28 procent. De nettowinst bedroeg 87 miljoen euro, vergeleken met 72 miljoen een jaar eerder. De winst per aandeel voldeed met 0,28 euro aan de verwachtingen. De beurskoers steeg vanochtend met bijna 3,5 procent tot 12,10 euro.