Erotiek via visifoon

Hoewel de credits van Thomas est amoureux, de vorig jaar in Venetië met een prijs van de internationale filmkritiek bekroonde debuutfilm van de Belg Pierre-Paul Renders, als eerste acteur de naam van Benoît Verhaert melden, komt Thomas nooit in beeld. Alleen in de allerlaatste scène zien we hem even op de rug, door het oog van de bewakingscamera van zijn halletje. Thomas est amoureux bestaat uitsluitend uit videobeelden op een monitor, die op die laatste uitzondering na bekeken worden door de hoofdpersoon. In de niet al te verre toekomst communiceren mensen via de beeldtelefoon. Thomas lijdt aan een ernstige vorm van pleinvrees, komt nooit de deur uit en laat ook geen bezoekers toe tot zijn appartement.

Toch zou Thomas graag nog wat meer met rust gelaten willen worden. Zo spreekt hij met zijn moeder af dat ze hem maar een keer per veertien dagen mag bellen, en dan nog niet te lang.

Renders en zijn scenarist Philippe Blasband hebben al opgemerkt dat hun sciencefictionfilm over virtuele communicatie tegen de tijd dat de film af was al bijna door de werkelijkheid ingehaald was. Met name de verhandeling over cyberseks, die lichamelijk beleefd kan worden door het aantrekken van een alle erogene zones van de beeldtelefonerende partners simultaan prikkelend seksharnas, lijkt al aardig in de buurt te komen van de werkelijkheid van de erotische telecommunicatie.

Thomas est amoureux is een typische ideeënfilm, die ook nog eens heel behoorlijk is uitgevoerd. Een fraai detail vormen de gezichtstatoeages die iedereen vrijwillig heeft aangebracht om zichzelf een kunstmatige identiteit toe te kennen. Echt meeslepend of hemelbestormend wordt Renders' kleine film nooit, maar het is een prikkelende vormoefening. Het mooist zou het zijn geweest, als de film uitsluitend via het Internet werd gedistribueerd, met de mogelijkheid om live te chatten met andere kijkers.

Thomas est amoureux (Thomas in Love). Regie: Pierre-Paul Renders. Met: Aylin Yay, Magali Pinglaut, Micheline Hardy, Alexandre von Sivers, Frédéric Topart, Benoît Verhaert. In: Kriterion, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Lux, Nijmegen.