Een rondje om andermans kerk

Nu de FNV het akkoord met NS niet ondertekent, wordt het `rondje om de kerk' onverkort ingevoerd.

Een rondje om andermans kerk. Dat ziet de ondernemingsraad (OR) van de NS als haalbaar alternatief voor het `rondje om de kerk', het vaste traject voor machinisten en conducteurs dat de NS-directie 10 juni wil invoeren om de vertragingen terug te dringen.

In het alternatieve plan krijgen machinisten een groot, vast traject. Rotterdam - Groningen - Roodeschool en via Leeuwarden terug bijvoorbeeld, het `rondje Martinitoren'. Om na een paar dagen een ander traject te bemannen. Daarnaast zou een deel van de machinisten worden opgeleid tot conducteur en vice versa, zodat het personeel flexibeler inzetbaar is. Volgens de OR leidt het alternatieve rooster tot minder vertragingen dan het antivertragingsplan van de NS. En de meerderheid van het personeel is vóór, zegt OR-voorzitter Gerard Wold.

Het alternatieve plan had er kunnen komen, als niet een handjevol FNV-leden, ofwel drie procent van het rijdend personeel, maandag een moeizaam bereikt akkoord tussen directie, OR en vakbonden had afgewezen. Het was er óók gekomen als de directie met de andere partijen had doorgepraat. Dat is ,,onmogelijk'', zegt een woordvoerder van de NS. ,,Niet alle partijen hebben ingestemd. Daarmee vervalt de basis onder het akkoord. Wij hebben ons extreem flexibel opgesteld, we hebben 270 uur onderhandeld.''

De Tweede Kamer noemt de beslissing van NS onbegrijpelijk. En Wold (OR) vindt de opstelling van NS ,,heel slecht''. ,,De NS-directie heeft een bom gegooid. Bij reorganisaties ondervind je altijd weerstand, maar de meerderheid van de werknemers wil dóór.'' De OR overweegt een rechtszaak aan te spannen om de directie te dwingen alsnog het `rondje om andermans kerk' te aanvaarden. Wold verwacht dat het nieuwe rooster zoals de NS dat voor ogen staan, op 10 juni niet kan worden uitgevoerd, gezien een personeelstekort, materieeltekort en de demotivatie van de werknemers. ,,Het plan vraagt veel extra inzet van de mensen.''

Dat er een vertrouwensbreuk is tussen personeel en directie, erkent iedereen. FNV Bondgenoten, dat maandag weigerde het akkoord met de directie te ondertekenen, ziet ,,geen mogelijkheden meer het verziekte probleem'' op te lossen. ,,Wij hebben onze stinkende best gedaan. Maar de werknemers wijzen alles wat uit de directietoren komt af, ook al is het goed voor ze.'' De leden van vakbond CNV Spoorwegen stemden vóór het akkoord gestemd, en VVMC-bestuurder P. Franke krijgt ook zijn vakbondsleden mee, zegt hij. ,,Ze zijn kwaad en wantrouwend, maar als je doorpraat en overtuiging in je stem legt, krijg je ze wel om.''

Zowel Franke als OR-voorzitter Wold ziet mogelijkheden de vertrouwenscrisis tussen directie en werknemers op te lossen. Wold: ,,Er zijn genoeg middelen om in een half jaar de breuk te herstellen. Maar de directie biedt geen perspectief.'' De NS gaat ,,eraan werken'', zegt de woordvoerder over de vertrouwenbreuk. ,,Met de OR praten, kijken wat je kunt doen.'' Komt ook het alternatieve rooster van de OR ter tafel? ,,Geen idee.''

    • Mariël Croon