Dubbel declareren van burgemeester was `slordigheid'

Dubbele declaraties en ten onrechte bij de gemeente in rekening gebrachte taxikosten. Politiek Capelle aan den IJssel blijft de burgemeester steunen.

Na een spoedvergadering met de fractievoorzitters in Capelle aan den IJssel was dinsdagavond de kou uit de lucht voor burgemeester J. van Doorne. Dubbel declareren en ten onrechte taxikosten in rekening brengen bij de gemeente? De integriteit van de burgemeester staat niet ter discussie, vonden alle aanwezigen na afloop.

De uitleg van de burgemeester en de gemeentesecretaris was overtuigend geweest voor de fractievoorzitters, die wel vonden dat Van Doorne de ten onrechte bij de gemeente gedeclareerde taxikosten moest terugbetalen. ,,Een slordigheid'', oordeelde W. de Bruin (PvdA) na afloop.

Wat was er gebeurd? In 1998 en 1999 had Van Doorne (PvdA), sinds oktober 1998 burgemeester in Capelle, zich op kosten van de gemeente naar vergaderingen van haar bijbaan bij de Commissie Toezicht Uitvoeringsorgaan (CTU) in Amstelveen laten brengen. Dat kostte de gemeente, becijferde gemeentesecretaris G. Kruijt dinsdagavond, 4.750 gulden. Tegelijk had Van Doorne dezelfde ritten gedeclareerd bij de CTU. Maar de CTU-vergoeding, in totaal 1.200 gulden, had ze medio 1999 terugbetaald. ,,Geen dubbel declareren dus'', concludeerden Kruijt en Van Doorne.

Uit de administratie van de gemeente blijkt echter dat Van Doorne de CTU-vergoedingen die ze ná medio 1999 ontving niet in de gemeentekas stortte. Zo ging ze op 1 juli en 4 oktober 1999 op kosten van de gemeente (709,60 gulden en 542,50 gulden) per taxi naar Amstelveen. De CTU-vergoeding die ze voor deze ritten ontving heeft de gemeente nog steeds niet.

Volgens Van Doorne was ze echter medio 1999 royaal geweest met het betalen van de 1.200 gulden CTU-vergoeding aan de gemeente. Daar zaten ook vergoedingen tussen voor ritten die helemaal niet `dubbel' waren. Bovendien was het een kwestie van ,,administratieve verrekening''. Die was misschien weinig helder en kwam wat laat.

Van Doorne toonde zich bereid om het restant van de werkelijke taxikosten terug te betalen. Kruijt rekende de fractievoorzitters voor dat Van Doorne voor 4.750 gulden taxikosten had gedeclareerd. Enkele ritten hadden, volgens Kruijt, ,,een gecombineerd reisdoel of waren samen met andere collegeleden gemaakt''. Daarom bleef er 3.850 gulden teveel gedeclareerde kosten over. Omdat de burgemeester inmiddels 1.200 gulden heeft terugbetaald, resteert 2.650 gulden.

Van Doorne betaalt dit bedrag, maar ze krijgt ook nog geld van de gemeente, zo verraste Kruijt de fractievoorzitters. Van Doorne claimt nu namelijk met terugwerkende kracht tot oktober 1998 een vaste vergoeding voor reiskosten van 125 gulden per maand. Daarvan heeft ze nooit gebruik gemaakt. Dat betekent, volgens Kruijt, dat Van Doorne nog 3.250 gulden krijgt van de gemeente. Kruijt: ,,Als alles verrekend wordt heeft de burgemeester per saldo dus nog recht op 600 gulden van de gemeente.''

Uit informatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) blijkt dat de raad dinsdagavond op dit punt onjuist is geïnformeerd. Van Doorne heeft volgens de `regeling vaste autokostenvergoeding burgemeesters' geen recht op een vaste vergoeding van 125 gulden per maand. De regeling voorziet in een vergoeding van 100 gulden per maand als ze voor haar werk in Capelle altijd haar eigen auto gebruikt. Naar eigen zeggen kocht ze pas in oktober 1999 een eigen auto. Vóór die datum reed ze per gemeentelijke taxi.

Vanaf oktober 1999 gebruikte ze zowel haar eigen auto als de gemeentelijke taxi. Volgens de regeling van BZK dient Capelle vanaf oktober 1999 niet meer dan ,,de helft van de vaste vergoeding'' (50 gulden per maand) uit te betalen. Kruijt zei vanmorgen ,,wat te voorbarig'' te zijn geweest met zijn berekening dat Van Doorne nog 600 gulden tegoed heeft. Kruijt: ,,De Capelse regeling voor de burgemeester wijkt af van de regeling van BZK, dat kan niet. Ik heb de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om uitsluitsel gevraagd.''