Twijfel drukt koers van UPC

Beleggers hebben vanochtend teleurgesteld gereageerd op de kwartaalcijfers van kabelbedrijf UPC hoewel het verlies minder groot was dan analisten hadden voorspeld. Het op een na grootste kabelbedrijf van Europa investeert fors in de modernisering van kabelnetwerken die op technologisch gebied soms verouderd zijn of niet goed op elkaar aansluiten.

Het aandeel van UPC daalde vanochtend met ruim 5,5 procent tot 6,67 euro (14,70 gulden). Het nettoverlies groeide in het eerste kwartaal tot 556 miljoen euro (ruim 1,2 miljard gulden) vergeleken met 467 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Analisten rekenden gemiddeld op een verlies van 580 miljoen euro.

Beleggers zijn nerveus door de onzekerheid over de investering van ten minste een miljard euro die moederbedrijf UnitedGlobalCom (UGC) in februari beloofde te zullen doen in UPC in ruil voor UPC-aandelen. De moeder wil hiervoor geld gebruiken dat binnenkomt door het belang dat mediaconcern Liberty Media zou gaan nemen in UGC. De voorwaarden van de overeenkomst tussen UGC en Liberty zouden zijn aangepast nadat de beurskoers van UGC fors zou zijn gedaald.

Financieel directeur Charlie Bracken van UPC wilde vanochtend tijdens een telefonische persconferentie niet zeggen of dit gevolgen heeft voor de beloofde investering in UPC. Bracken verwacht over een week of twee nadere mededelingen te kunnen doen over de investering. ,,UPC heeft geen echte controle meer over zijn eigen toekomst'', aldus een analist tegen persbureau Bloomberg. Liberty gaat bepalen hoeveel geld UPC uiteindelijk krijgt.

Het resultaat voor rente en afschrijvingen kwam uit op 60,8 miljoen euro, vergeleken met 57,4 miljoen euro in het eerste kwartaal van vorig jaar. Bracken erkende vanochtend dat het resultaat onder druk staat van de voorbereidingen die UPC treft voor de introductie van digitale diensten via de televisie later dit jaar. Voor elke klant die voor de digitale diensten wordt gewonnen, betaalt UPC op dit moment 150 euro. UPC houdt vast aan zijn streven om voor het einde van dit jaar 250.000 bedieningskastjes (voor de digitale diensten) in Nederland te verspreiden.

De omzet bedroeg in het eerste kwartaal 333 miljoen euro, een stijging van 67 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2000. Grootste groeier was UPC Media, waaronder Chello (internet) valt.