`Prijs benzine blijft hoog tot aanbod stijgt'

De Nederlandse benzineprijzen blijven hoog tot het Amerikaanse raffinagetekort wordt aangepakt of een recessie de vraag doet dalen. De prijsdaling in Duitsland, waar een prijzenoorlog woedt, heeft weinig effect.

Dat voorspelt olie-expert dr. Coby van der Linde van het instituut Clingendael en analist Peter Los van Rabo Securities. De Nederlandse benzineprijzen bereikten zaterdag opnieuw een record nadat marktleider Koninklijke/Shell Groep de prijs opnieuw verhoogde. Ondanks een daling van de prijs voor benzine-termijncontracten gisteren is er vooralsnog geen sprake van een prijsverlaging aan de pomp.

Gisteren daalden de benzine termijncontracten met 4 procent, maar analist Los denkt niet dat dit het begin van het einde is. ,,De algemene tendens in de VS is nog steeds omhoog'', aldus Los die eraan toevoegt dat er geen kortetermijn-oplossing is voor de hoge prijzen, behalve een afname van de vraag door bijvoorbeeld een recessie.

De belangrijkste reden voor het huidige prijsnivo is een sterk toegenomen vraag vanuit de VS. De Amerikanen hebben onvoldoende raffinagecapaciteit om in hun eigen vraag te voorzien en importeren daarom veel meer benzine uit Europa. Dat doet het aanbod

hier weer afnemen en de prijzen stijgen.

Een oplossing zou zijn het bijbouwen van raffinagecapaciteit maar Coby van der Linde verwacht niet dat dit zal gebeuren. ,,Het bijbouwen van capaciteit zal de marge voor de raffinaderijen verlagen.'' Zij verwacht dat de druk op de benzinemarkt eind juni of begin juli iets zal afnemen omdat de Amerikaanse voorraden voor de vakantieperiode, waarin er traditioneel veel meer van de auto gebruik wordt gemaakt, nu worden verruimd.

Terwijl de prijzen in Nederland een stijgende lijn te zien geven is er in Duitsland een jo-jo trend. Onze oosterburen zijn verwikkeld in een prijzenoorlog sinds vorig jaar, die gepaard gaat met sterke prijsverhogingen en -verlagingen.

Stegen de prijzen in Duitsland nog met 14.6 (Nederlandse) cent per liter van 6 april tot 11 mei, vergeleken met een verhoging van 14 cent in Nederland, in de afgelopen week verloren zij weer 5 cent. ,,Die bewegingen zijn het gevolg van de prijsoorlog hier'', aldus een woordvoerster van BP in Duitsland. Volgens haar heeft de prijsoorlog tot gevolg dat de oliemaatschappijen aldaar met enorme verliezen draaien.