Waar voor je geld

De McDonaldisering van Nederland schrijdt voort. Het aantal bezoekers van de ruim tweehonderd McDonald's-restaurants blijft toenemen. De teller staat nu op 3,5 miljoen eters per week. Ieder jaar komen er vijftien restaurants bij. Bovendien, zo blijkt in Assen, wordt de doelgroep breder. Niet langer zijn het vooral gezinnen en jongeren die graag een hamburger weghappen, steeds vaker komer er ook zakenlui. ,,Er worden in mijn restaurants soms zelfs sollicitatiegesprekken gevoerd'', vertelt Alle Peereboom, franchisenemer met twee restaurants langs de snelweg in Assen-Noord en in Hoogeveen. In zijn vestiging op de grens van een wijk en een bedrijventerrein in Assen-Noord is het aantal stropdassen groot. ,,Of het aan de bedrijfskantines ligt weet ik niet, maar feit is dat er relatief veel mensen uit de bedrijven komen eten.'' Ze komen zelfs voor een ontbijt als ze vroeg van huis zijn gegaan om files te vermijden. Ze komen volgens Peereboom voor het gemak en de snelheid. ,,In andere restaurants krijg je koffie in porseleinen kopjes maar het kost je wel een half uur.'' Het restaurant verstouwt jaarlijks 600.000 bezoekers. Vier jaar na de opening is het te klein geworden. De mensen moeten soms staande eten. Problematisch is ook de gewoonte in de Drentse hoofdstad om op vaste tijden te eten. Peereboom: ,,Dit is een stad in een plattelandsgebied. De mensen hebben minder snackmomenten dan in grote bevolkingscentra. Ze eten tussen half twaalf en één uur en tussen vijf en zeven uur. Die piekuren bezorgen ons problemen.'' Na de zomer wil Peereboom uitbreiden. Hij hoopt dat de omwonenden zich koest houden. Zij kijken nu uit over aardappelvelden. Eerder maakten bewoners bezwaar tegen de 25 meter hoge reclamemast.

De helft van de bezoekers zijn `inlopers' en de rest komt naar de McDrive. De automobilisten pakken de zak aan en eten dan in hun auto op het parkeerterrein.

McDonald's Nederland, dat in augustus dertig jaar bestaat, is een van de weinige Europese vestigingen die geen effect hebben gevoeld van de vleescrisis. Mensen vragen niet vaker naar kip of salades. Ook van verzet tegen het imperialistische grootkapitaal is hier niet zo veel te merken. Zelf is Alle Peereboom voormalig directeur van een ontwikkelingsorganisatie in Burkina Faso. Hij is nog bezig met projecten in Wit-Rusland. ,,Ik kan de arme mensen daar helpen met het geld dat ik hier verdien.''

Op de vraag naar het geheim van het succes verwijzen McDonaldianen graag naar hun KSK&W-concept. Die letters staan voor Kwaliteit, Service, Kraakhelderheid & Waar voor je geld. Even belangrijk is de herkenbaarheid. Nadat Peereboom de mast met de gele letter M naast zijn restaurant in Hoogeveen van twintig meter naar dertig meter had verhoogd, kreeg hij het volgende jaar honderdduizend bezoekers meer. ,,De mensen op de snelweg moeten op tijd zien dat je er bent. Als ze ons bij een afrit pas in de gaten krijgen, is het te laat.'' De helft van zijn bezoekers in Assen komt van de snelweg. Daarvan handelt veertig procent uit een impuls. ,,Zodra ze die letter zien, gaat hun maag bewegen.''