RENÉ ECKHARDT OVER

,,Modern componeren wordt vaak gezien als iets heel moeilijks en abstracts, maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. Complexe hedendaagse muziek bestaat naast muziek waarin zonder gêne wordt teruggegrepen op de tonaliteit. Dat is juist het aardige van deze tijd! Nederlandse componisten als Toek Numan, Roel van Oosten en Roderik de Man vertegenwoordigen drie volstrekt verschillende muzikale talen. Wat ze delen is het talent uiterst effectief voor piano te componeren. Reden te meer hen te vragen een stuk voor mij te schrijven.''

René Eckhardt (Amsterdam, 1954) is pianist bij het ASKO Ensemble en vormt sinds 1982 Het Trio met fluitist Harrie Starreveld en bas-klarinettist Harry Sparnaay. Zondag geeft Eckhardt wereldpremières van pianowerken van Numan (1971), Van Oosten (1958) en De Man (1958).

,,Ik ben al ruim twintig jaar actief in de muziek, maar ik heb nooit eerder zelf componisten gevraagd een nieuw werk voor piano solo te schrijven. Wat een spannend proces! Wordt je aanvraag goedgekeurd door het Fonds voor de Scheppende Toonkunst, zodat de betrokken componisten ook voor hun stukken betaald kunnen worden? Zullen de stukken direct aanspreken? Maar de subsidie kwam en de drie nieuwe stukken bevielen me zodanig, dat ik komend seizoen een speciale tournee door Nederland ga maken.

,,Toek Numan is de jongste componist, zijn stijl is speels, verhalend en energiek. Dat hoor je ook in Hoeken en Dalen; KLAvertjeVIER. Het eerste deel is intens, heftig en expressief — met gespierde dissonanties en een rijk gebruik van de pianoklank. Het lichtvoetige tweede deeltje speelt zich vooral in de hoge regionen van de piano af, en is een kort muzikaal grapje. Wat me frappeert aan Toek Numan is dat zijn muziek nooit op een technisch of cerebraal niveau blijft hangen, maar steeds direct aanspreekt.

,,Het is opmerkelijk hoezeer deze drie composities contrasteren in stijl. Suite van Roel van Oosten is juist weer heel klassiek van opzet, met twee uitbundige hoekdelen en een verstild middendeel. In zijn klankkleurgebruik is Van Oosten duidelijk Frans georiënteerd, maar hij heeft de lichtheid van een componist als Poulenc geïncorporeerd in een volstrekt eigen stijl, waarin hij onafhankelijk van muziekesthetische trends volhardt. Daar komt bij dat Van Oosten een uitstekend pianist is, die de sonoriteiten en de uitdrukkingsmogelijkheden van de piano werkelijk meesterlijk benut. Dat maakt zijn muziek heel dankbaar om te spelen.

,,Auxochromes van Roderik de Man is een compositie waarin de piano een dialoog aangaat met elektronische klanken op cd, die zijn afgeleid van de piano. Die wisselwerking tussen piano en elektronica heeft een sterk kleurvermeerderend effect. Nu eens is het de cd, dan weer de piano die met heftige impulsen een tegenreactie uitlokt. En doordat de `gewone' ruimtelijkheid van de piano wordt verdubbeld door de klanken op cd, ontstaat een heel wijds klankeffect. Het zal een sensatie zijn dat live te horen!

,,Om het publiek niet te overvoeren, heb ik gekozen voor een bedding van onder meer rustige, intieme en serene werkjes van John Cage (Music for Marcel Duchamp) en Toru Takemitsu (Les Yeux Clos en Rain Tree Sketch II). Een goed concertprogramma moet afwisselend en in balans zijn. Alleen dan kunnen de onderlinge contrasten ervoor zorgen dat de stukken elkaar versterken in zeggingskracht.''

René Eckhardt (piano): 20/5 16.30 uur De IJsbreker Amsterdam. Res.: (020) 693 90 93.