Coulthard verwezenlijkt Oostenrijkse droom

Een even simpel klinkende als moeilijk te verwezenlijken doelstelling had David Coulthard aan de vooravond van de Grote Prijs van Oostenrijk. Sinds 1997 worden er Formule I-races gereden op het A1-circuit in Spielberg en elke keer was de Schot er als tweede geëindigd. ,,Die prestatie wil ik nu verbeteren'', zei de 30-jarige coureur vooraf. Gisteren verwezenlijkte `DC' zijn Oostenrijkse droom. Gestart vanaf de zevende plek, gefinished als winnaar.

Michael Schumacher begon net als zijn belangrijkste rivaal Coulthard met een uitdaging aan de zesde race van het seizoen. Nog nooit had de Duitser gewonnen in Oostenrijk. Zaterdag zette de drievoudige wereldkampioen met zijn Ferrari een stap in de goede richting door de snelste rondetijd te realiseren, goed voor pole-position. Met naast zich de Colombiaanse Williams-BMW-coureur Juan-Pablo Montoya en achter zich broer Ralf Schumacher, ook in een BMW.

Nooit eerder had Michael Schumacher op het circuit ten zuiden van Klagenfurt zo'n goede startpositie. En daarmee een uitgelezen kans zijn achtervolger in de stand in het wereldkampioenschap, diezelfde Coulthard, verder op achterstand te zetten. Maar al voor de eerste bocht, een righthander die naar een smeermiddel is genoemd, was `Schumi' ingehaald door beide BMW's. Met Montoya voorop.

Buiten het gezichtsveld van de koplopers speelde zich een drama af. Met als belangrijkste hoofdrolspeler de als achtste gekwalificeerde Mika Hakkinen, vorig jaar nog winnaar in Oostenrijk. Net als de Sauber van Nick Heidfeld en de knalgele Jordans van Jarno Trulli en Heinz-Harald Frentzen, kwam de Mercedes-McLaren van de Fin niet van zijn plaats. Dat leidde tot een levensgevaarlijke situatie. Wonderwel slalomden de achteropkomende wagens om de vier pechvogels heen. Pas als een coureur in zo'n geval bij hoge snelheid van achteren wordt aangereden, zullen de eerste pleidooien klinken voor een `rollende start', zoals bijvoorbeeld in de 500 Mijl van Indianapolis.

Hakkinen zat opnieuw in de hoek waar de klappen vallen. Terwijl zijn belangrijkste rivaal uit het verleden (Schumacher) en zijn teamgenoot (Coulthard) al tientallen WK-punten hadden vergaard en hard op weg zijn elkaar de wereldtitel te betwisten, moet de Fin lijdzaam toezien. In Brazilië bleef hij bij de start al een keer met zijn wagen stilstaan en in de vorige race, twee weken geleden in Barcelona, strandde hij in de laatste ronde. Onbedreigd ging hij in Spanje op de zege af, met Schumacher ver achter zich, totdat zijn wagen het begaf. Schumacher verdiende tien WK-punten, vier meer dan de tweede plaats waarmee de Duitser zich al had verzoend. Aangezien er geen herstart was, kon Hakkinens bolide meteen naar de pitbox worden geduwd. Hoewel het seizoen nog elf races lang is, lijkt de Fin zijn titelkansen te hebben verspeeld. Hij bezit nu vier punten, evenveel als landgenoot Kimi Raikkonen.

Gisteren lag er na de laatste bocht opnieuw een cadeautje klaar voor Schumacher. Coulthard was als winnaar al onder de zwartwitgeblokte vlak doorgegaan. In de 47ste van de 71 ronden had hij de koppositie overgenomen en zelfs na een pitstop had de Schotse gentleman-coureur die niet meer afgestaan. Schumachers adjudant Barrichello zat hem lange tijd op de hielen, Schumacher zelf reed in de slotfase van de race als derde zijn rondjes op het kortste circuit (4,323 kilometer) op de racekalender.

Om Schumacher maximaal te kunnen laten scoren en het verschil met Coulthard in de WK-stand zo groot mogelijk te houden, moest Barrichello na het uitkomen van de laatste bocht even van het gaspedaal. De Braziliaan gaf gehoor aan de teamopdracht zijn tweede plaats aan Schumacher af te staan. Zo behaalde Schumacher zes in plaats van vier WK-punten en bracht hij zijn totaal op 42. Met de hete adem van Coulthard in zijn nek. De Schot heeft 38 punten, op ruime afstand van Barrichello (18) en Ralf Schumacher (12). De jongste van de twee broers viel met pech uit, waardoor de oudste in tweede positie kwam, achter Montoya. Toen de Colombiaan een aanval van Michael Schumacher wilde afslaan, schoven beiden van de baan. Schumacher begon een bescheiden inhaalrace, Montoya geraakte tot de vijfde plaats en viel later uit.

Coulthard, die eerder dit seizoen in Brazilië won, voelt zich sinds 1998 supersterk op de A1-Ring. Na een aanrijding in het begin van de race belandde hij dat jaar op een uitzichtloze negentiende plaats. Maar al ruim voor de helft van de race had Coulthard de tweede plaats bereikt, achter teamgenoot Hakkinen, die toen won. Sinds die krachttoer rijdt de enige coureur die Schumacher van zijn vierde wereldtitel kan afhouden, in Oostenrijk steeds met vleugels.

De winnaar liet het champagneritueel achterwege. Als eerbetoon aan de overleden Paul Morgan, in 1984 mede-oprichter van Ilmor Engineering, het bedrijf dat de motoren bouwt voor McLaren-Mercedes. Morgan kwam zaterdag bij een vliegtuigongeluk om het leven.