Mobiele bellers bij de grens zijn duurder uit

Mobiele bellers in de grensstreek kunnen geconfronteerd worden met onverwachte torenhoge rekeningen. Het zwakke signaal van de Nederlandse telecomaanbieders is de oorzaak van het probleem. Regelmatig schakelen de mobiele telefoons over op de Duitse en Belgische netwerken, waardoor het hoge internationale tarief gaat gelden.

Niet alleen wie zelf belt is de dupe, ook ontvangen telefoontjes worden duur betaald. Het probleem doet zich soms wel tot twintig kilometer landinwaarts voor. Nederlandse telecombedrijven onderkennen het probleem, maar kunnen er weinig aan doen.

Een mobiele telefoon schakelt automatisch over op een ander netwerk, bijvoorbeeld bij het passeren van de grens. Als het signaal van de Nederlandse aanbieder in de grensstreek echter zwak is, en de buitenlandse aanbieder heeft nabij de grens een zendmast staan, dan pikt de telefoon dat signaal op.

,,Radiogolven trekken zich nu eenmaal weinig aan van de grenzen die wij hebben getrokken'', zegt een woordvoerder van KPN Telecom. Volgens haar houden de buitenlandse telecombedrijven zich wel aan de internationale afspraken over de signaalsterkte.

Ze adviseert klanten om goed op te letten welke telecomaanbieder in het schermpje verschijnt. Vervolgens kan de beller handmatig overschakelen op het Nederlandse netwerk. ,,Op die manier kun je het goed in de peiling houden.'' Wel is de kans op een slechte ontvangst dan groter.

Andere telecomaanbieders, zoals Dutchtone en Ben, geven hun klanten hetzelfde advies. De woordvoerder van Dutchtone oppert nog de mogelijkheid om de extra kosten voor lief te nemen. ,,Het is ietsje duurder, maar je hebt wel het sterkste signaal.''

Hoeveel klanten precies te hoge rekeningen hebben gekregen is onduidelijk. De telecombedrijven zeggen weinig klachten binnen te krijgen.