Een liedjesfeest voor 120 miljoen

Het festival is dit jaar groter dan ooit en vindt plaats in een groot en kil stadion. Michelle maakt weinig kans zich in het circus staande te houden.

Het stadion begint eindelijk op te warmen. Letterlijk. De zon schijnt al sinds zondag uitbundig in Kopenhagen, maar daar was in het immense nationale voetbalstadion Parken niets van te merken. Tijdens de eerste repetitiedagen voor het Eurovisie Songfestival was het er ijskoud. In dikke winterjassen zaten de journalisten naar de artiesten te kijken. De deelnemer voor Polen was er nog het beste op gekleed; zijn act bestaat uit een dikke bontjas die na het eerste couplet uitgaat.

In totaal 38.000 toeschouwers passen in het Parken-stadion. De achterste rijen reiken hoog, tot vlak onder het uitschuifbare dak. Nooit eerder konden er zoveel toeschouwers live bij het liedjesfestival aanwezig zijn. Ter vergelijking: de festivallocatie in Stockholm vorig jaar telde 18.000 zetels.

De duizenden fans die deze week Kopenhagen hebben overgenomen, zullen blij zijn: ze hebben allemaal een kaartje kunnen kopen. Misschien niet voor de `echte' avond, maar dan toch in ieder geval voor een van de twee generales.

De grootschaligheid heeft ook een nadeel. ,,Ik betwijfel of de toeschouwers achterin de zaal het podium kunnen zien'', sombert David Lewis van de European Broadcasting Union, de vereniging van publieke Europese omroepen. Maar, zo erkent hij, de EBU heeft daar niets over te zeggen. Als een festivallocatie maar voldoende faciliteiten biedt. Wel heeft de EBU bepaald dat het stadion overdekt moest worden. Het dak is net twee weken klaar.

Bjørn Erichsen, directeur van hoofdorganisator Danmarks Radio (DR), erkent dat het stadion weinig sfeer heeft. ,,Maar we moeten wel. Op een kleinere locatie hadden we veel minder inkomsten gehad van kaartverkoop en was het evenement voor sponsors niet zo aantrekkelijk geweest. En zonder sponsors geen festival.'' Bovendien komt volgens Erichsen op een grootschalig evenement een jonger publiek af. Niet voor niets heeft DR de hitparadeformatie Aqua als pauze-act gecontracteerd. Erichsen: ,,Soms moet je iets heel groot maken om het betaalbaar te houden.''

De EBU heeft de sponsorregels versoepeld en Kopenhagen maakt daar dankbaar gebruik van. Er zijn dit jaar zes hoofdsponsors, waaronder Deloitte & Touche. De Deense tak van internetportal Yahoo! exploiteert het festival op het web, waar het ook live te volgen zal zijn. De kijker kan kiezen uit vijf camerastandpunten. Verder sponsoren 18 andere bedrijven het festival, waaronder Mercedes-Benz, Sony, Xerox en de stad Kopenhagen.

De kijkers thuis – naar verwachting 120 miljoen – zullen daar weinig van merken. ,,We gebruiken het alleen tijdens de aanloop en de nasleep'', Zegt Erichsen. ,,Het zou ook niet anders mogen in Denemarken, we hebben hier strenge regels voor sluikreclame.''

Speelde Zweden vorig jaar financieel quitte, Denemarken maakt dit jaar zelfs winst, waarmee een festivaldocumentaire gefinancierd is. Erichsen: ,, Dit festival kost de Deense kijkers niets.''

EBU-coördinator Christine Marchal is blij met de soepele financiering. ,,Het is prettig dat het festival door de deelnemende landen niet langer als een financiële last wordt ervaren.'' Geruchten dat landen niet willen winnen omdat ze anders de beurs moeten trekken, zijn volgens Marchal nu voorgoed verleden tijd. Bovendien kunnen ook kleinere landen, zoals bijvoorbeeld Slovenië, het festival nu organiseren.

,,Voor Slovenië is het festival nog een belevenis. Zij kunnen zich als winnaar aan Europa presenteren'', zegt Marchal. Datzelfde geldt voor `nieuwe' landen als Montenegro, Slowakije, Tsjechië en Kosovo. ,,Voor landen als Ierland, Engeland en Zweden is het gewoon een van de vele grote tv-shows.''

De Denen hebben dit jaar een sterk liedje. Ze zouden best weer kunnen winnen. Volgend jaar in een nog groter stadion? Erichsen: ,,Daar is hier nog veel discussie over. Misschien bedenken we dan wel iets waardoor het juist heel klein gehouden kan worden, met intimiteit als codewoord.''

Eurovisie Songfestival, NOS, zaterdag, Ned.2, 20.25-0.05u.