Lola rennt

Lola rennt wilde hij maken omdat hij een film wilde maken over een jonge vrouw die door Berlijn rent, vertelde Tom Tykwer ter gelegenheid van de Nederlandse uitbreng van zijn derde film in 1998. Dat gaat bij Tykwer waarschijnlijk wel vaker zo simpel, want de film van hem die nu in de Nederlandse filmtheaters is te zien, Der Krieger und die Kaiserin, wilde hij maken omdat hij een film wilde maken over een jonge vrouw die een ernstig verkeersongeval krijgt, onder een vrachtwagen ligt en als een moderne sneeuwwitje weer wakker wordt, aldus Tykwer dit jaar tijdens het Filmfestival Rotterdam. En hopla. Het is dus maar wat je met al die ideeën doet.

Wonderkind Tykwer (eerder maakte hij Die tödliche Maria en het pas na Lola rennt in Nederland gedistribueerde Winterschläfer, vorige week op televisie) is vastberaden om de Duitse cinema te verlossen van z'n melige komedies. Hij doet dat even eenvoudig als vernuftig, door alledaagse situaties uit te werken tot flitsende romantische actiefilms. Lola liet hij rennen om haar criminele vriendje Manni te redden. Precies twintig minuten had hij om zijn kwijtgeraakte zak geld te overhandigen en Lola weet in die twintig minuten hemel en aarde, tijd en ruimte te bewegen om hem te redden. Of niet. Want Tykwer presenteert maar liefst drie opeenvolgende versies van zijn verhaal. Door kleine toevalligheden verandert er steeds iets wat van invloed op de afloop is. Waarbij hij en passant de moderne natuurkunde (relativiteitstheorieën en chaostheorie), eeuwenoude filosofische vraagstukken (wat zijn tijd en ruimte, is alles voorbeschikt of bestaat de vrije wil) en een handvol religieuze overwegingen (diezelfde predestinatie gekoppeld aan reïncarnatietheorieën) inzet en oplost. In film kan alles!

En dat werd dan allemaal ondersteund door pompende techno, die Tykwer ook nog eens zelf componeerde. Al tijdens het kijken word je bevangen door de overweldigende dynamiek van de film. Je voeten schuiven onrustig. Een fantastische videoclip met de onweerstaanbare Franka Potente, Tykwers muze, in de hoofdrol.

Signaalrode haren, vingers vol ringen, zo in haar hemd de straat op gerend en maar rennen op haar Doc Martens-boots. Rennen.

En rennen wordt na Lola rennt nooit meer hetzelfde.

Lola rennt (Tom Tykwer, 1998, Duitsland). Ned. 3 23.25-0.55u.