Kabinet: contract aanbesteding HSL

Voor de bovenbouw van de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar de Belgische grens heeft het kabinet vandaag een contract getekend met bedrijfsleven en banken. Het betreft de bouw van de rails, schermen en beveiligingssystemen voor in totaal 5,7 miljard gulden. De ministers Netelenbos (Verkeer) en Zalm (Financiën) hebben deze overeenstemming in het kabinet besproken.

Volgens de overeenkomst heeft het rijk zich verplicht het consortium na het gereedkomen van de lijn in 2005 gedurende maximaal 25 jaar een premie van 231 miljoen gulden te betalen voor het gebruik van de lijn.

Het is één van de grootste opdrachten die de Nederlandse overheid ooit aan een private partij heeft gegund.

Het eerste deel van de lijn moet medio 2005 gereed zijn, het tracé Amsterdam Schiphol-Rotterdam een half jaar later.

Welke maatschappij het vervoer gaat organiseren over de HSL-Zuid naar Brussel en Parijs wordt later dit jaar bekend als de aanbesteding is afgerond. Hiervoor zijn nog twee combinaties, waarbij de Nederlandse Spoorwegen, in de race.

De publiek-private samenwerking onder de naam Infraspeed omvat de bedrijven Fluor Daniel, BAM-NBM, Siemens, Innisfree, Charterhouse Project Equity Investments. ING en Rabobank zijn als financiers betrokken. Deutsche Bank is financieel adviseur van het consortium.

De bouwmaatschappijen HBG en Strukton (van NS) ontbreken in het rijtje. De Tweede Kamer liet vorig jaar blijken dat deze ondernemingen geen rol mochten spelen bij de HSL omdat ze bij de aanleg van de Schipholtunnel hadden gefraudeerd.