CSM zocht toenadering Van Melle

Kort voor de overname van snoepfabrikant Van Melle door het Italiaanse Perfetti in januari, was CSM met het Nederlandse bedrijf in gesprek over samenwerking. ,,Onze opzet was gebruik te maken van hun uitgebreide en wereldwijde distributiekanalen,'' zegt bestuursvoorzitter Jaap Vink van CSM.

Overname van Van Melle was niet aan de orde. ,,Van Melle heeft weliswaar veel ervaring in wereldwijde marketing, maar met alleen Mentos en Fruitella een smal produktenpakket,'' aldus Vink na de presentatie van de halfjaarcijfers gisteren.

De fabrikant van onder andere Venco, Red Band, Sportlife en King wil over vijf à tien jaar op snoepgebied de nummer 1 of 2 zijn in de meeste Europese landen. CSM is op zoetwarengebied al nummer één in Scandinavië en de Benelux en nummer twee in Frankrijk en Italië.

CSM heeft anderhalf miljard gulden op de plank liggen voor nieuwe overnames, maar Vink verwacht niet op zeer korte termijn een aankondiging te doen. CSM praat wel met een aantal overnamekandidaten, maar de uitkomst daarvan is nog onzeker.

CSM maakte een stijging van de nettowinst over het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar (oktober-maart) bekend van 19 procent tot 176 miljoen gulden op een omzet van 3,95 miljard gulden. De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met een jaar daarvoor, omdat de Food-divisie (onder meer Hak en Honig) in deze periode werd verkocht. Bovendien brengt CSM met ingang van dit boekjaar de betaalde goodwill voor acquisities niet meer rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen. Daarnaast nam het bedrijf vorig jaar Continental Sweets en de bakkerijpoot van Unilever over.

De integratie van de Europese bakkerijen verloopt voorspoedig. Binnen drie jaar hoopt CSM 45 miljoen gulden aan synergievoordelen te halen. Het resultaat van de bakkerij-ingrediënten in de VS viel tegen. De prijs voor bloem en soja-olie stortte in en de terugvallende economische groei remde de omzet. Desondanks verwacht Vink dit boekjaar een nettowinstgroei van ongeveer 18 procent.

CSM gaat verder met de ineenschuiving van merken om marketinguitgaven te besparen: ,,In Scandinavië bijvoorbeeld hebben we het aantal merken verminderd van 17 naar 4.'' Nederland raakte Topdrop kwijt, dat werd ondergebracht bij Venco.

De aandelenkoers van CSM kreeg sinds afgelopen zomer, na een jarenlange matige waardestijging, een stevige impuls. Terwijl de AEX-index sinds mei vorig jaar 12 procent daalde, steeg het aandeel CSM 30 procent. Dat is volgens Vink vooral het gevolg van analistenbijeenkomsten, waarmee het bedrijf is begonnen: ,,Dat heeft een positief effect op de koers.'' Daarom verhoogt CSM zijn inspanningen op dit gebied: ,,We geven dit jaar in alle Europese steden presentaties voor analisten.''