Christopher Walken danst

Fatboy Slim werkt aan een indrukwekkend oeuvre videoclips. Bijna elk filmpje dat hij bij zijn muziek laat maken, verrast en blijkt bestand tegen vele malen zien.

Fatboy Slim, die eerst onder zijn echte naam Norman Cook lid was van de brave Britse popgroep The Housemartins maar in de jaren negentig uitgroeide tot een vooraanstaand house-muzikant, weet dat het buitengewoon vervelend is om naar house-muzikanten te kijken. Veel meer dan wat draaien aan de knopjes van hun computers en af en toe een toets indrukken van een keyboard doen ze niet. Maar de ijdelen onder hen vinden hun handelingen uitermate filmgeniek en vervelen ons met clips waarin ze zelf de hoofdrol spelen. Die iets minder ijdele housers laten een paar veelal blonde zangeressen en danseressen in hun filmpjes figureren, maar ook zij kunnen de eenvormigheid van de house-clips niet voorkomen.

Fatboy Slim is echter onzichtbaar in zijn clips en laat bij zijn nummers filmpjes maken die nauwelijks of geen verband houden met de tekst of muziek. Zo ging het nummer Praise You, gebaseerd op een sample uit een oud, obscuur folksoulnummer, vergezeld van beelden van aan amateurgezelschap dat gehuld in sportkleding een curieuze dans uitvoerde in een Amerikaanse shopping mall. Het filmpje sloeg nergens op, maar was grappig genoeg om vele malen te zien.

De video Praise You werd gemaakt door Spike Jonze, de regisseur die ook heeft gewerkt voor Björk, REM en The Beastie Boys en de speelfilm Being John Malkovich op zijn naam heeft staan.

Ook voor zijn nieuwste clip, Weapon of Choice, heeft Fatboy Slim Jonze in de arm genomen. En opnieuw heeft Jonze gekozen voor dans als onderwerp, maar verder laat het zich op geen enkele manier vergelijken met Praise You.

De clip begint met beelden van de acteur Christopher Walken die roerloos starend in een fauteuil in groot volkomen verlaten hotel zit. Dan klinkt uit een draagbare radio Fat Boy Slims Weapon of Choice, waarin overigens een andere legendarische ster, de funkbassist Bootsy Collins, de tekst voor zijn rekening neemt. Walken, de zoveelste filmster die figureert in een videoclip, beweegt geïnteresseerd zijn hoofd en begint vervolgens aan een merkwaardige dans die over roltrappen en langs spiegels door het uitgestorven hotel voert. Ten slotte belandt Walken weer in de fauteuil waar hij na afloop van het nummer weer even lusteloos en roerloos zit als in het begin van de clip.

Na de nu al legendarische `dansende-borsten'-clip van Bastian (You've Got My Love) laat Weapon of Choice opnieuw zien dat de beste videoclips zijn gebaseerd op één goed idee dat consequent is uitgevoerd. Het is wel jammer dat Jonze dit keer de uitvoering een beetje té ver heeft doorgevoerd. De 56-jarige Walken blijkt niet alleen uitstekend hoekig te kunnen dansen, maar na een sprong over een balustrade ook heel goed te kunnen vliegen. Hierdoor krijgt Weapon of Choice een al te absurde wending. Het was mooier geweest als Walken zich had beperkt tot zijn idiote dansjes. Maar dit is slechts een detail, want met Weapon of Choice heeft Jonze opnieuw laten zien dat hij de meester is van de videoclip.

Een fragment van de clip staat op www.nrc.nl