Selectie Musea

Karel Appel

Het werk van Karel Appel komt voort uit overvloed. Drie tentoonstellingen van zijn werk laten zien dat hij lang niet altijd meesterwerken maakte. Zo is het niveau van zijn overzicht in het Stedelijk Museum, Amsterdam van schilderijen uit de afgelopen twintig jaar extreem ongelijk. Er zijn een stuk of zes zeer goede schilderijen te zien, maar het merendeel is beneden ieder peil. De tentoonstelling van werken op papier uit de afgelopen zestig jaar in het Haags Gemeentemuseum is genuanceerder, evenals het overzicht van beelden van de jaren veertig tot heden in het Cobramuseum, maar ook hier zijn de niveauverschillen groot.

Karel Appel 80 jaar drie tentoonstellingen. Een overzicht van werk op papier t/m 2 sept in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u. Schilderijen uit de afgelopen 20 jaar tot 24 juni in het Stedelijk Museum, P.Potterstraat 13, Amsterdam. Di t/m zo 11-17u. Sculpturen 1937-2000 t/m 13 aug in het Cobramuseum, Sandbergenplein 1, Amstelveen. Do t/m zo 13-17u

Richard Tuttle

In Kabinet Overholland in het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn tot 24 juni zestig werken op papier te zien – tekeningen, aquarellen, gouaches, collages en brief-tekeningen vanaf 1964 tot heden – van de Amerikaanse kunstenaar Richard Tuttle (1941). Tuttle laat onder meer zien dat hij als (post)-minimalist zelfs op de aquarellen (1997) in de serie Death Valley, een woestijngebied in Amerika, de ruimte drie-dimensionaal verkend door er houtenbalkjes en rasterpatronen aan toe te voegen. Op andere bladen werkt hij met spelden. De serie Transparency Drawings (1987) bestaat uit twaalf getekende brieven. Tuttle had in 1979 zijn eerste solotentoonstelling in het Stedelijk en in 1992 trad hij op als gastconversator in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

Kabinet Overholland: Richard Tuttle. Werken op papier uit de verzameling van Museum Overholland t/m 24 juni in het Stedelijk Museum, P. Potterstraat 13, Amsterdam. Di t/m zo 11-17u.

Fred Holland Day

Honderd jaar geleden werd het werk van Fred Holland Day (1864-1933) samen met dat van Alfred Stieglitz beschouwd als het beste dat de fotokunst te bieden had. Maar terwijl Stieglitz (1864-1946) inmiddels geldt als de grote wegbereider van het modernisme is Holland Day nagenoeg in de vergetelheid geraakt. Helemaal onbegrijpelijk is dat niet. Waar Stieglitz het omfloerste, op de schilderkunst geënte picturalisme achter zich liet, bleef Holland Day bij uitstek een vertegenwoordiger van de laat-19de eeuwse kunstfotografie en liet zich inspireren door de poëzie van Keats en William Morris, de tekeningen van Aubrey Beardsley en het dandyisme van Oscar Wilde. Ouderwets zou je Holland Days werk bijna willen noemen, oog in oog met de ruim 100 foto's in het eerste postume retrospectief van zijn werk in het Van Gogh Museum, maar toch wordt in deze foto's het werk van menig hedendaags fotograaf al aangekondigd: het homo-erotische werk van Robert Mapplethorpe, de controversiële Christus-beelden van Andres Serrano en de onbestemde meisjesfoto's van de Nederlandse Hellen van Meene.

Fred Holland Day. Fotograaf van het symbolisme t/m 24 juni in van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dag van 10-18.

Japanse Kunst

Ufan Lee is de grondlegger van Mono-ha, de `dingschool', een groep kunstenaars die in de jaren zestig en zeventig binnen de verwesterde Japanse cultuur zochten naar een nieuwe, authentieke Japanse kunst. Zij plaatsten `dingen', liefst in hun ruwe, onbeperkte toestand, bij elkaar, of tegenover elkaar als vorm van confrontatie. Lee is de oudste van 19 kunstenaars, die Jaap Bremer selecteerde tgv zijn afscheid als adjunct-directeur van het Kröller-Müller Museum. Op de mooie, ruim opgezette expositie met hedendaagse kunst uit Japan van 1980 tot heden is de aandacht nu eens niet eenzijdig gericht op de recente verschijnselen in de Japanse kunst, zoals de door Manga Japanse stripboeken geïnspireerde kunst en de video- en computer-Tokyo-pop-kunst. Wel veel werken die aan minimal art doet denken, installaties en performances, die aansluiten bij oosterse beeldende tradities.

Ikiro be alive, hedendaagse kunst uit Japan van 1980 tot heden t/m 8 juli in Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6, Otterlo. Open di-zo 10-17u.

Landschappen

`Wereldlandschappen', zo noemen kunsthistorici de fabelachtige vergezichten van 16de- en 17de-eeuwse schilders als Herri met de Bles, Pieter Bruegel en Joos de Momper. Het wereldlandschap is een schildering in vogelvluchtperspectief en opgebouwd uit afzonderlijke landschappen die normaal gesproken niet vanuit één standpunt waargenomen kunnen worden. De diverse landschappen kunnen zowel een weergave zijn van een `echte' plek, als ook ontsproten zijn aan de fantasie. Het Noordbrabants museum wijdt een mooie tentoonstelling aan het panoramisch landschap in de Zuidnederlandse schilderkunst van 1500 tot 1675. Naast werken uit de eigen collectie zijn ongeveer 100 bruiklenen uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland bijeengebracht. Het overzicht begint met een dubbelzijdig beschilderd paneel dat is herontdekt als zijnde van, of opnieuw toegeschreven aan, Bosch en eindigt met de arcadische landschappen van Rubens.

Panorama op de wereld, Het Landschap van Bosch tot Rubens t/m 10 juni in het Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, Den Bosch. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u.

En verder

Francis Bacon t/m 13 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u; Portretten en stillevens, foto's uit de Manfred Heiting Collectie t/m 24 juni in het Rijksmuseum, Amsterdam. Dag 10-17u. Begeerlijk Zilver: Gebruiks- en siervoorwerpen van Carel Begeer t/m 27 mei in het Drents Museum, Brink 1, Assen. Di t/m zo 11-17u, daarna in de Lakenhal van 29 juni t/m 23 sept; Griekse goden en helden in de tijd van Rubens en Rembrandt t/m 20 mei in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht. Di t/m zo 11-17u; Henri Berssenbrugge: Passie-energie-fotografie t/m 10 juni in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam, di t/m za 10-17u, zo 11-17u.