EasyJet koerst af op onzekere tijden

Stelios Haji-Ioannou heeft snel geleerd hoe je een beursgenoteerd bedrijf moet leiden. De oprichter van EasyJet heeft bedacht dat je altijd het weer de schuld kunt geven als de cijfers er niet goed uitzien. En je kunt maar beter eerst met het goede nieuws komen – in dit geval een bijna complete omschakeling naar het online boeken van vluchten – als je wilt voorkomen dat weinig opwekkende resultaten de volgende dag op de voorpagina terechtkomen.

Toch waren de cijfers zeker niet desastreus, want EasyJet verdient nooit veel geld in de winter. Alles hangt dus niet van deze eerste halfjaarcijfers af, maar van de zes maanden tot en met september. EasyJet laat zien dat het de prognoses waarschijnlijk wel zal waarmaken en zegt dat het nog geen tekenen heeft bespeurd dat de groeivertraging in de VS de boekingen voor deze zomer zal treffen. Dat is mooi, maar de echte reden tot zorg voor EasyJet is een gebrek aan invloed op de kosten.

De kosten van de landingsrechten op het Londense vliegveld Luton nemen toe, de personeelskosten zullen zeker omhoog gaan als de vloot groter wordt en iedere stijging van de olieprijs heeft directe gevolgen voor het niet met veel waarborgen omklede brandstofbudget van EasyJet.

EasyJet wordt nog steeds verhandeld tegen een korting van ongeveer 28 procent ten opzichte van Ryanair, op basis van een schatting van Credit Suisse van de bedrijfswaarde vóór rente en belastingen en vóór de verrekening van inkomsten uit de verhuur van vliegtuigen.

Maar dat is in de sector van het goedkope vliegen misschien niet genoeg, want ervaringen in de VS lijken erop te wijzen dat de winnaar de hele markt naar zich toe trekt. Directe concurrent Go (van British Airways) slaagt er niet in om kopers te vinden, waardoor de suggestie gewekt wordt dat meelifters weinig waard zijn. De klim van het EasyJet-aandeel na de beursgang heeft het waarschijnlijk op kruisvluchthoogte gebracht. Er was ooit een tijd dat het slim was om in te stappen, maar met de onzekerheden over de kosten in het vooruitzicht is dat nu niet meer het geval.