Winst VW minder mooi dan ze lijkt

Met nog een jaar te gaan als topman presenteerde Ferdinand Piëch gisteren de beste cijfers die Volkswagen ooit heeft behaald. Maar er pakken zich donkere wolken samen boven de horizon voor het concern uit Wolfsburg.

Europa's grootste autofabrikant Volkswagen heeft gisteren de beste kwartaalcijfers uit zijn bestaan gepubliceerd. Het concern maakte bekend dat de winst voor belastingen is uitgekomen op 708 miljoen euro (1,56 miljard gulden), 15 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De omzet nam toe met 10 procent tot 23,03 miljard euro (51 miljard gulden).

Nietemin voorzien analisten, de uitstekende resultaten ten spijt, donkere wolken boven de horizon voor het concern uit Wolfsburg. Zij wijzen daarbij op de productie van Volkwagen, die in het eerste kwartaal is toegenomen met 13,2 procent, terwijl de verkoop van auto's slechts met 4,6 procent is gestegen. Een koopkrachtige consument is voor een volumefabrikant als Volkswagen de beste garantie voor goede cijfers. Maar de vooruitzichten lijken niet aantrekkelijk. Op de twee grootste automarkten ter wereld, de Verenigde Staten en Europa, wordt een terugval van de verkopen verwacht met minimaal vijf procent. Vorig jaar werden alleen al in de VS nog 17,3 miljoen auto's verkocht. Daardoor dreigt overcapaciteit voor VW.

Die dreigende ontwikkelingen zijn op dit moment nog niet in de cijfers van Volkswagen terug te vinden. Netto verdiende Volkswagen in het eerste kwartaal 389 miljoen euro (856 miljoen gulden). Dat houdt een stijging in van 57 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van het afgelopen jaar. VW, dat dit jaar overstapt op de Amerikaanse wijze van boekhouden, zegt ondanks de teruglopende verkopen te verwachten dat de winst voor belastingen en de omzet dit jaar zullen stijgen ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen denkt een verbetering van de resultaten vooral te bereiken via reorganisaties en bezuinigingen. Alleen dit jaar denkt Volkswagen twee miljard aan kosten te besparen.

Topman Ferdinand Piëch, die in 1993 de bijkans failliete boedel bij Volkswagen overnam van zijn voorganger Carl Hahn, is aan zijn laatste jaar bezig in Wolfsburg. Onder zijn leiding is Volkswagen uitgegroeid tot een van de meest innovatieve en efficiënte autofabrikanten ter wereld. Hoewel dat niet zonder problemen is gegaan. Het grootste schandaal waar Piëch in verzeild raakte was het aantrekken van de Spaanse inkoopmanager Lopéz in 1994, die bij zijn vorige werkgever General Motors bedrijfsgeheimen had ontvreemd en meegenomen naar VW. De daaruit volgende juridische rompslomp kostte VW een miljoen dollar, plus de verplichting in zeven jaar voor een miljard aan onderdelen van GM af te nemen.