Schijnheilige satire over media en geweld

Wat Andy Warhol nou precies heeft bedoeld met zijn uitspraak dat in de toekomst iedereen vijftien minuten beroemd zou zijn, is eigenlijk niet meer belangrijk. Misschien was Warhol een optimist, die roem op een dag even toegankelijk en vanzelfsprekend achtte als ijskasten en vliegreizen. Maar zijn uitspraak blijft even wáár in de cultuurpessimistische interpretatie die er tegenwoordig aan wordt gegeven en die de aanleiding was voor John Herzfelds (Two Days in the Valley) tweede speelfilm 15 Minutes.

Daarin zijn er veel verschillende personages die, ieder op hun eigen manier, aanspraak maken op die vijftien minuten faam. De twee Oost-Europese criminelen bijvoorbeeld die naar New York komen om een oude rekening te vereffenen en ontdekken dat je met behulp van de media en met een beroep op je geestesgesteldheid aan elke verantwoordelijkheid voor je (mis)daden kunt ontsnappen.

En er in de vorm van film- en televisierechten nog een hoop geld aan kunt overhouden ook. Of er is de mediageile politieman Eddie Flemming (Robert De Niro) die met behulp van televisiepresentator Robert Hawkins (Kelsey `Frasier' Grammer) al menig misdaad voor het oog van de camera oploste. Maar ook de jonge brandweerman Jordy Warsaw (Edward Burns) die, gekoppeld aan De niro, voor de buddyverhaallijn zorgt en het meeste met zijn geweten overhoop ligt.

Doordat de twee misdadigers al hun verrichtingen filmen met een gestolen videocamera, kan 15 Minutes ook stilistisch inhaken op de trend van ranzige en verwassen videobeelden, die vaart en authenticiteit moeten suggereren. Grootse kadreringen van New York zijn er ook, om de epische aspiraties van de film te ondersteunen.

In een cynische wereld zou 15 Minutes waar gebeurd kunnen zijn. In een nog cynischer wereld maakte regisseur/scenarioschrijver Herzfeld een krampachtige mediasatire die een zondebok zoekt voor het vele geweld in de wereld en er zelf nog een schepje bovenop doet. Misdaad, mediakritiek, Robert De Niro op de automatische piloot en lekkerbekkende oneliners, Herzfeld wil het allemaal en laat zijn film aanprijzen met de slogan dat ,,de moorden zullen niet ophouden voordat jij ophoudt met kijken''. Hiermee legt hij na de psychiaters en de pers te hebben aangeklaagd, schijnheilig de eindverantwoording bij de kijker. Het schuldigverklaarde publiek is echter wel hetzelfde dat de kaartjes voor zijn film moet kopen. Raar.

15 Minutes. Regie: John Herzfeld. Met: Robert De Niro, Edward Burns, Kelsey Grammer, Melina Kanakaredes, Avery Brooks, Karel Roden, Oleg Taktarov, Vera Farmiga, John DiResta. In: 69 theaters.