P&O Nedlloyd wil via holding naar de beurs

Nedlloyd is van plan om containerrederij P&O Nedlloyd naar de beurs te brengen. Mocht dit niet lukken dan ,,is het gewenst dat één van de twee partners in P&O Nedlloyd de ander uitkoopt.'' Dat heeft Nedlloyd vanochtend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers meegedeeld.

Vandaag zal topman Leo Berndsen de aandeelhouders uitleg geven over de plannen om Nedlloyd op te heffen en de holding vervolgens via een beursgang van de containervaart om te dopen tot P&O Nedlloyd. P&O zou bij die transactie grootaandeelhouder moeten worden van P&O Nedlloyd, waarbij Nedlloyd in feite de controle krijgt over de containerrederij. De holding Nedlloyd bestaat momenteel nog uit een 50 procents belang in containerrederij P&O Nedlloyd en een 50 procents belang in luchtvaartmaatschappij Martinair.

P&O Nedlloyd is na het Deense Maersk-Sealand, in grootte de tweede containerrederij ter wereld. Nedlloyd heeft na de verkoop van de logistieke- en landtransportactiviteiten aan Deutsche Post zelfs na aflossing van de schulden nog fors kasgeld achter de hand, maar om verder te kunnen groeien in de containervaart is een beroep op de kapitaalmarkt gewenst. Een beursgang van P&O Nedlloyd, via een zogeheten reverse listing (beursgang door overname van een beursfonds), zou een oplossing kunnen bieden en Ned-lloyd toegang verschaffen tot de gewenste financiën. De Britse halve moeder P&O rekent op een forse groei van de containervaart en zelfs op een verdubbeling van alle mondiale transport. Topman Lord Sterling wil daarin met P&O een rol blijven spelen. Maar daarvoor is geld nodig om te investeren.

Het uitkopen van P&O door Nedlloyd is voor Sterling geen aantrekkelijke optie. Omgekeerd geldt voor Nedlloyd hetzelfde. ,,Maar de huidige status quo is voor zowel Nedlloyd als P&O geen aantrekkelijke optie'', zegt een woordvoerder van Nedlloyd. Bij een andere gelegenheid noemde Nedlloyd-topman Leo Berndsen beide bedrijven 'elkaars gevangene'.

Een praktisch probleem is dat een eventuele beursgang van de containerrederij op verzet stuit bij enkele grootaandeelhouders van Nedlloyd, zoals Delta Lloyd en het Hidden Value Fund van zakenbank Kempen & Co. Gezamenlijk bezitten zij 17 procent van de aandelen van Nedlloyd. De protesterende aandeelhouders vinden de containervaart te cyclisch om alles op één kaart te zetten. Zij eisen een dividend van 15 euro voordat de nieuwe situatie kan worden geëffectueerd. Eén van de nadelige gevolgen voor de aandeelhouders van Nedlloyd van een beursgang van P&O Nedlloyd is volgens hun dat de boekwinst op de eventuele verkoop van Martinair (waar KLM nog steeds belangstelling voor heeft) zal moeten worden gedeeld met de Britse aandeelhouders van P&O Nedlloyd.

In een verklaring vanochtend zegt Nedlloyd er bij een eventuele beursgang van P&O Nedlloyd ,,op bedacht te zijn overtollige kasmiddelen te doen toekomen aan de aandeelhouders.'' Analisten blijven echter sceptisch over de plannen P&O Nedlloyd naar de beurs te brengen. In hun optiek zou het voor de aandeelhouders het beste zijn als Nedlloyd zijn belang in P&O Nedlloyd van de hand doet.

Uit de cijfers van vanochtend bleek dat Nedlloyd in de eerste drie maanden van dit jaar een resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening heeft behaald van 5 miljoen euro (11 miljoen gulden). Dat is een verbetering van 22 miljoen euro ten opzichte van het eerste kwartaal 2000. Het bedrijfsresultaat van P&O Nedlloyd steeg in het eerste kwartaal tot 31 miljoen dollar (77,5 miljoen). Het aandeel van Nedlloyd in luchtvaartmaatschappij Martinair leverde een verlies op van 4 miljoen euro.