`Moulin Rouge' in Cannes

Het is lang geleden dat het Festival International du Film de Cannes opende met een film waar al tijden met spanning naar uitgekeken werd. Moulin Rouge van de Australische regisseur Baz Luhrmann, die in 1993 in Cannes werd ontdekt dankzij zijn debuut Strictly Ballroom en daarna groot succes oogstte met zijn postmoderne versie van William Shakespeare's Romeo + Juliet, vermengt opnieuw heden en verleden, door de belevenissen van Toulouse de Lautrec in het 19de-eeuwse Parijs te verwerken tot een rockmusical. Het is zo'n film waarvan de trailer al een evenement is, dat hij mensen speciaal daarvoor naar de bioscoop lokt. De vanavond te openen 54ste editie van het filmfestival van Cannes belooft een evenementrijk festival worden, met opnieuw een minimale Nederlandse aanwezigheid.

De wisseling van de wacht aan de top van het belangrijkste filmfestival ter wereld deed veel speculaties ontstaan over de (dis)continuïteit. Na bijna een kwart eeuw de selectie te hebben bepaald, schoof secretaris-generaal Gilles Jacob door naar de erefunctie van festivalpresident. Zijn plaats werd ingenomen door het tweemanschap van filmhistoricus en -archivaris Thierry Frémaux en zakelijk leidster Véronique Cayla, maar niemand twijfelt eraan dat Jacob nog steeds aan de touwtjes trekt. In ieder geval wemelt het van de door Jacob tot zijn festivalfamilie gesmede bekende namen van regisseurs in het hoofdprogramma.

Hooguit valt er een lichte accentverschuiving waar te nemen ten gunste van het de laatste jaren door Jacob min of meer versmade Hollywood. De selectie voor de competitie van de mainstream-animatiefilm Shrek is zo'n voorzichtig signaal. Aan de andere kant zijn er opnieuw zes Aziatische films in competitie, waarvan de meeste zich in de rol van favoriet voor de Gouden Palm mogen verheugen.

Twee competitiefilms, van de Taiwanese regisseurs Hou Hsiao-hsien en Tsai Ming-liang, worden wereldwijd aan de man gebracht door de in Amsterdam en Hongkong gevestigde sales company Fortissimo. Directeur Wouter Barendrecht, die ook nog eens een Thaise western en een Japanse gay-film uit de officiële programma's representeert, is verreweg de belangrijkste Nederlander in Cannes. In de markt zijn wel premières te zien van nieuwe Nederlandse, via c.v.-constructies gefinancierde films te zien als Dick Maas' Down, de internationale thriller Soul Assassin en Tjebbo Pennings debuut Morlang, die nog het langst op de nominatie heeft gestaan voor een officiële selectie.

Evenementen waar met grote nieuwsgierigheid naar wordt uitgezien is Francis Ford Coppola's 53 minuten langere director's cut van Apocalypse Now (Gouden Palm 1979) en de officieuze vertoning van de Franse superhit Le fabuleux destin d'Amélie Poulain. Regisseur Jean-Pierre Jeunet annuleerde echter een openluchtvoorstelling voor het gewone publiek, uit onvrede over de technische kwaliteit van de projectie. Er blijft genoeg over, veel te veel om in twaalf dagen te bekijken.