Konmar oefent stiekem in België

Albert Heijn krijgt volgende week serieuze concurrentie van Konmar. In een Waals dorpje houdt de supermarkt de generale repetitie. ,,Je weet pas waar je aan begint in een draaiende winkel.''

Kleinere dorpjes dan het Waalse Bierghes bestaan nauwelijks meer. Het ligt verstopt tussen heuvels en oude boerderijen, ver weg van de snelweg. Een ideale plek kortom voor de try-out van een nieuwe, Nederlandse, supermarktformule. Vier weken is de Konmar-nieuwe-stijl open in Bierghes en de omzet is twee keer zo hoog als voorheen, zegt Eric Brosius, commercieel directeur België van supermarktconcern Laurus. De winkel heet `Battard' want dat is de naam die de Belgen kennen van Laurus. Maar het is in alles de nieuwe Konmar.

Supermarktbouwers en -bedrijfsleiders moeten ook oefenen. Buiten de schijnwerpers van de media en de kritische blik van consumenten. En vooral: buiten het blikveld van nieuwsgierige concurrenten zoals Albert Heijn. De lichtval, de stellingen, de aanbiedingen en de schappen met vers, vertelt Brosius, het moet er allemaal top uitzien voordat de eerste Konmar op 15 mei opengaat in Nederland.

Het interieur is haast design, met eenvoudige aanbiedingsborden en felle kleuren. Het plafond is zwart waardoor de blik van de klant niet wordt afgeleid van de fel beschenen etenswaren. De gangen zijn breed, de vloer is vlekkeloos.

De bouwers zijn naar Bierghes afgereisd, vervolgens heeft Brosius vele Nederlandse Laurus-franchisenemers (kleine ondernemers die een winkelformule exploiteren) rondgeleid. ,,Ze willen weten waar ze aan beginnen en dat zie je pas echt in een draaiende winkel.''

De nieuwe Konmar, die het komende jaar op 800 plaatsen in Nederland uit de grond wordt gestampt, moet het noodlijdende concern Laurus redden. De krachten van Laurus waren te zeer versnipperd over de acht formules (onder meer Edah en Super de Boer). Franchisenemers en personeelsleden waren murw gereorganiseerd, zegt Brosius, na het zoveelste plan van het voormalige hoofdkantoor in Den Bosch. Uw Edah kan beter een Dagmarkt worden, klonk het dan. ,,Maar veel slechter kon het niet gaan met Laurus'', zegt Brosius. ,,Dus de echte ondernemers onder de franchisers zijn toch blij dat we nu met zijn allen achter één formule staan''.

Er is kinderopvang, wc's voor klanten en gratis koffie. Veel verse groenten en vlees en wijn van zeventig gulden. Dat moet wel in België, zegt Brosius, want voor minder komen Belgen niet. Toch zullen de grotere vestigingen (vanaf 1.200 vierkante meter) van de nieuwe Konmar in Nederland dezelfde producten bieden, verwacht supermarktdeskundige Gerard Rutte. ,,Consumenten willen graag verse producten tegen lagere prijzen dan bij Albert Heijn.'' [Vervolg: pagina 21]

KONMAR

'Hogere marges'

[Vervolg van pagina 1] ,,Bovendien verdient Laurus meer geld met verse producten dan met droge waren zoals soep. De marge op vers is veel hoger'', zegt Rutte.

Meer geld verdienen mag ook wel want de beleggers hebben alle vertrouwen in het concern opgezegd. Het aandeel is in twee jaar tijd gedaald van zo'n 22 euro tot 6,20 euro nu. De vorig jaar aangetreden directievoorzitter, Ole van der Straaten, heeft nog geen energie verspild aan de financiële markten en richt zich op de reorganisatie en de marketingcampagne.

De publiciteitsvliegwiel heeft hij zorgvuldig aangezwengeld. Zo gaat het hoofdkantoor naar het Van Nelle monument in Rotterdam en gaat alle Konmar-televisiereclame exclusief naar de commerciële zenders. Een Laurus-lied, waarin medewerkers de ondergang van Albert Heijn aankondigen, is uitgezonden bij Zembla. En bovenal: om de 45.000 werknemers te motiveren, huurde hij afgelopen zondag Arena in Amsterdam af. Voor en na de video-presentaties en uitleg over hún nieuwe supermarkt, werden de werknemers getrakteerd op een optreden van Marco Borsato.

    • Frederiek Weeda