Vorstelijk vervoer

Hij is niet veel groter dan een walviskalf, maar zelfs oud-president Charles de Gaulle had in de zes meter lange Rolls-Royce Mulliner Park Ward Silver Spur III Touring Limousine zorgeloos zijn benen kunnen strekken. Wie in deze door Rolls-Royce zélf met meer dan een halve meter verlengde versie stapt, belandt in een aanzienlijk nobeler universum dan het Amerikaanse alternatief van de stretched limousine te bieden heeft. Want al is de limo nog zo lang, de lucht van plastic zal hem altijd blijven achtervolgen. Van kunststof in de uitgerekte Silver Spur III geen spoor. Zo'n twintig Laplandse runderen gaven hun huid voor het leren interieur en op dashboard en portieren glanst het notenhout. Tussen 1992 en 1995 zijn er van deze vorstelijke Silver Spur in het Engelse Crewe maar vierenzestig gemaakt. Op vier uitzonderingen na rijden deze rond op voorspelbare bodem: in de Emiraten, Hongkong en Amerika. Engeland zelf heeft er drie weten te behouden, de enige auto op het continent is in handen van de Haagse onderneming Robert Goodwill, die er sinds kort chauffeursdiensten mee uitvoert.

Met een kingsize Rolls kan men aardig voor de dag komen tot zich de eerste parkeergaragebocht of dwarsgracht presenteert. Dan slaat stille bewondering van passanten om in hoorbare hoon. Bovendien doen lichte schades aan deze bijna drieduizend kilo wegende kolos al een fors beroep op de bankrekening. Een nieuwe grille kost zo'n twaalf mille en een velg bijna vier. Het zijn bedragen die een auto van dertien ton passen, maar toch doet de bezitter er slim aan zich krasvrij te laten vervoeren door een eigen chauffeur. Tenslotte staat er voor de prijs van drie nieuwe remsets al voor een jaar lang een beroepskracht paraat, daarop bezuinigen zou dus masochistisch zijn. Een eigen chauffeur past bovendien bij het aloude credo: `Bentley is the car to drive, a Rolls-Royce is the car to be driven in.'

Het leven op de achterbank van deze Silver Spur evenaart het comfort van het country house. De voeten rusten op hoogpolig Wiltontapijt en alle klassieke limousineclichés zijn binnen handbereik. Voor een mobiele cocktailparty beschikt de passagier over een bar met drie karaffen van Royal Doultonkristal. Mochten conversatie of handelingen om enige discretie vragen, dan zoemen na een druk op de knop het conversation proof glass of de leren scheidingswand naar boven terwille van complete privacy.

Voor groots rijcomfort is een superieure auto niet voldoende. Rolls-Royce geeft daarom al sinds het begin van de vorige eeuw in Crewe een eigen chauffeursopleiding. Wie meent zich bij een clubje beminnelijke Britten te voegen voor een paar dagen pret in een Rolls heeft het mis. De opleiding is een harde afvalrace waaraan zich vrijwel alleen Engelsen en een handjevol Amerikanen wagen. Zo'n zestig procent van de gegadigden sneuvelt reeds lang voor de eindstreep. De Nederlander Jurriën Pinkster doorstond slipcursus en lastige paaltjescorridor en ook scoorde hij hoog bij de onderdelen theorie en etiquette. Gedragscode en regeltjes zijn gebundeld in een vuistdikke manual. Die behelst onder meer het gebod nimmer met de linkerarm op de armsteun te rusten en de eis tijdens het wachten op de baas altijd binnen een straal van hoogstens vijf meter buiten de auto te wachten. Verder verordonneert de manual: `Don't speak unless you're spoken to.' Op de toon van een klassieke butler zegt Pinkster: ,,Mijn vak is horen, zien, maar vooral zwijgen.''

Informatie Robert Goodwill,

tel. 070-3115087 of

www.robertgoodwill.nl.