Kunststof werkt aan vorm

Het nieuwe cultuur- en mediaprogramma Kunststof dat sinds 2 april 's avonds op Radio 1 te horen is, krijgt langzamerhand de vorm die eindredacteur Peter Janssen in gedachte had. ,,We zijn er nog niet helemaal maar ik ben redelijk tevreden'', zegt hij. En inderdaad komt de uitzending die wisselend wordt gepresenteerd door Jellie Brouwer, Petra Possel en invaller Frénk van der Linden, dynamisch, snel en vitaal over.

Over de luistercijfers kan Janssen nog niets zeggen. Die komen over ruim vijf weken beschikbaar. ,,Ik geloof wel dat die enigszins zullen tegenvallen maar dat is logisch omdat na de nieuwe zenderindeling Radio 1 niet meer op de zelfde frequentie op de middengolf zit.'' Het lijkt alsof de luisteraars het nieuwe programma hebben gevonden, want via e-mail komen nu meer reacties binnen dan bij het enigszins vergelijkbare Radio Uit dat hij maakte voor het niet meer bestaande Radio 5. De twaalf medewerkers die toen het programma maakten, zetten zich nu in voor Kunststof, overigens een naam waar men bedenkingen bij kan hebben.

Janssen heeft die helemaal niet. Hij geeft wel toe dat het bedenken van de nieuwe titel een moeizaam proces is geweest. ,,Die naam klinkt als een klok. Je moet namelijk iets hebben dat de lading dekt en ik denk dat wij met deze naam daar redelijk in zijn geslaagd. Kijk naar Nova op de televisie. Dat programma is een begrip geworden. Niemand praat meer over de oorsprong, die weet ook bijna niemand meer. Als wij een sterk programma neerzetten praat over enige tijd niemand meer over de titel.''

In vergelijking met Radio Uit is Kunststof minder elitair en heeft een lagere drempel. Ook persoonlijke elementen van de hoofdgast komen aan de orde. Met zijn redactie heeft Janssen onlangs het programma geëvalueerd. ,,De vragen zouden wat scherper en prikkelender geformuleerd kunnenworden. Maar daar werken we aan. Kritisch doorvragen past ons ook. De toon wordt beter, minder strak en vitaler.''

Volgens Janssen maakt hij zijn programma voor hoogopgeleide en in kunsten en media geïnteresseerde luisteraars. ,,Ze zijn doorgaans ook goed op de hoogte van de actualiteit. Het is onze bedoeling zinvolle informatie te geven waarbij we de humor niet schuwen. Wij hebben onlangs KRO-directeur Ton Verlind in de uitzending gehad over onder andere het omroepmotto Het gevoel dat je wil delen en dat is een goeie uitzending geworden. Hij kon zich er niet met een glad verhaal van af maken. En dat heeft hij na de uitzending ook toegegeven.''

Hoewel het programma live dan wel semi-live wordt gepresenteerd is er aan het einde van de uitzending de drie minuten durende Zendtijd voor de Scheppende Partijen dat van tevoren is opgenomen en waarin allerlei mensen hun verhaal of bijzonderheden kwijt kunnen. ,,Dat onderdeel kan beter. Bij onervaren mensen, moeten we meer tijd in de begeleiding stoppen.''

De afgelopen week was de ervaren verhalenverteller Willem de Ridder met mopjes en `wijze' levenslessen te gast. ,,Maar ook de uitzending met weerman Erwin Kroll over onweer was goed'', zegt Janssen die tevens coördinator cultuur bij de NPS is.

De enige klachten die Janssen tot nu toe heeft ontvangen zijn van de luisteraars naar `talkradio' dat vóór 1 april op dat tijdstip werd uitgezonden. ,,Die mensen vinden het vervelend dat ze hun opmerkingen niet meer kwijt kunnen. Overigens, en dat vinden we al een verbetering, schuift in het tweede halfuur een gast of deskundige aan die reageert op onderwerpen uit het nieuws. Maar er is ook ruimte voor opinie, commentaar, recensies en duiding. Daar kan de hoofdgast dan weer op reageren.''

De uitzendingen van de afgelopen week zijn nog op internet te beluisteren. Janssen: ,,Als het programma de vorm heeft zoals we willen gaan we daar meer dingen mee doen.''

Kunststof, Radio 1, NPS, elke werkdag van 19.02-20.00u.

www.nps.nl/kunststof