Weer geen trein

Een particulier bedrijf hoeft zich alleen te richten op de gemiddelde vraag. Als de vraag stijgt, gaat de prijs omhoog en dan neemt de fabriek de tijd om de productie op te voeren. Zo werkt de vrije markt. De overheid heeft dure reservecapaciteit nodig. Een leger wordt op de been gehouden om het land te beschermen in geval van oorlog. In de markt is nu geen vraag naar zo'n leger, maar zodra de vraag zich voordoet, is er geen tijd meer om er een op te richten.

Brandweer, ambulancedienst en politie staan permanent klaar voor rampen. Zouden de Nederlandse Spoorwegen zich niet moeten inrichten op plotselinge massabewegingen? Zulke vraagpieken doen zich vaker voor dan oorlog. Nadat het treinverkeer rond Amsterdam op Koninginnedag 'smorgens was vastgelopen, kwam het niet meer op gang. Het management mist de expertise van vroeger en machinisten en conducteurs waren onvindbaar. Die draaiden geen rondje om de kerk, maar reden allang elders in het land. Busmaatschappij Connexxion weigerde in te springen. Dat mag, want het is een particulier bedrijf. Niets reed en in de stad stroomde het bier. Vrije markt.