Het Publiek

American football schijnt ooit in 1867 in de Verenigde Staten te zijn ontstaan als variant op voetbal. Buiten het feit dat er twee elftallen in het veld staan, zijn er weinig gelijkenissen te bespeuren. Of het moet zijn dat de Amsterdam Admirals net als Ajax hun thuiswedstrijden op het gras van de Arena afwerken. Football is meer show dan sport. Alles in het teken van het vermaak. Amerikaans dus. Cheerleaders, hospitality-units, halftime-snacks, de powerparty en de afterparty. Je bezoekt geen wedstrijd, maar doet `een dagje Admirals'. Het korte Europese seizoen duurt van eind april tot eind juni. Wekelijks laten zich maar liefst zo'n vijftienduizend mensen vermaken door de entertaining action. Van de vier keer een kwartier zuivere speeltijd kunnen de toeschouwers met gerust hart een deel missen. Even wat eten bij de vele standjes of een glaasje drinken. Voor de kinderen zijn er hotdogs en popcorn. Bij terugkomst op de tribune staat op grote borden de tussenstand te lezen. Stemmen uit de luidsprekers doen verwoede pogingen om de regels uit te leggen. Maar om alle finesses van de sport te kunnen doorgronden is één bezoekje aan de Admirals niet genoeg. Toch gaan de meeste toeschouwers na een eendaags bezoekje tevreden naar huis. Of de Admirals winnen of verliezen is niet het belangrijkste. De mensen zijn een dagje vermaakt. Zonder rellen, zonder ordinair geschreeuw, zonder vechtpartijen.

Aflevering 29 in een serie over publiek.

    • Koen Greven