Wereldwijde stammenoorlog

Exploderende laserdiscs, sluipschutters en lavastromen in een 24-uurs online stammenoorlog. Al drie jaar was Tribes een verborgen juweel onder de computerspellen. Terwijl het grote publiek zich op Quake, Unreal en Half-life stortte, was Tribes slechts bekend bij een beperkte groep. Het unieke was altijd al dat het alleen multiplayer via internet gespeeld kon worden tegen andere spelers die zich overal op de wereld konden bevinden.

En dat was meteen ook het aantrekkelijke. Tribes kan niet zonder menselijke tegenstanders en die bieden nog steeds vele malen intelligenter tegenspel dan de meest geavanceerde, door de computer gegenereerde AI-bots. Wie zijn hersenen in wil zetten voor bescheiden tactische overpeinzingen maar verder vooral veel explosies om zich heen wil zien is Tribes erg geschikt.

Vorige week verscheen de opvolger Tribes 2 waarin de limiet van twintig deelnemers is verdwenen. Met een maximum van 64 spelers neemt het spel daarmee een flinke sprong voorbij de concurrentie.

Tribes 2 plaatst je in een driedimensionale ruimte, meestal een berg- of poolgebied, waar spelers zich volledig vrij kunnen bewegen: zowel over land en onder water als door de lucht. Zo kun je over de bodem van een meer naar de basis van een tegenstander sluipen.

Verschillende stammen - tribes - proberen elkaar in het landschap binnen twintig minuten met de meest onwaarschijnlijke wapens naar de andere wereld te bombarderen. Het spel kent verschillende vormen, waarvan capture the flag en deathmatch het populairst zijn. De nieuwe spelvormen zoals rabbit, waarbij een speler die de vlag pakt door alle andere spelers wordt achtervolgd, bieden meer mogelijkheden aan individuele spelers maar worden nauwelijks gespeeld. Het meest aantrekkelijke van het spel blijft toch het teamspel en daarin wordt de Tribes-serie door geen enkel ander spel geëvenaard.

Tribes 2 is meer dan alleen schieten of geschoten worden, zoals in de Quake-serie het geval is. Het vereist teamspel omdat de missies niet individueel uitgespeeld kunnen worden. Een deel van de spelers houdt zich bezig met het verdedigen van de eigen vlag en basis, een ander deel richt zich op de aanval. Die bases zijn te verdedigen met springstoffen die op afstand tot ontploffing kunnen worden gebracht maar ook met de nooit ontbrekende kanonnen. Binnen gevorderde clans, vaste clubs van spelers met hun eigen naam en logo, bestaat daarvoor zelfs een duidelijke taakverdeling. In vergelijking met Tribes 1 geeft de nieuwe versie minder materiaal om een defensie op te bouwen. Dat is jammer want daardoor ontbreekt een extra dimensie.

Grafisch had het spel beter uitgewerkt kunnen worden. Het landschap is gedetailleerd, maar de gebouwen zijn kaal. Overigens is het een beperkt nadeel: het grootste deel van de actie vindt buiten de deur plaats. De landschappen hebben een grote diepte en zien er fantastisch uit.

Om de communicatie tussen teamspelers te verbeteren is het in Tribes 2 mogelijk om via een microfoon direct met andere teamleden te praten. Wie vaak via dezelfde server deelneemt, leert ook de andere spelers kennen. In de VS vinden al lange tijd regelmatig ontmoetingen plaats tussen clanleden. Ook in Nederland gebeurt dit steeds meer.

Dat voor dit spel een snelle internetverbinding en een snelle videokaart noodzakelijk zijn, is duidelijk. Een groot landschap met 64 spelers die voortdurend door het veld bewegen vereist aardig wat berekeningen.

Tribes 2. Prijs 100 gulden. Voor minstens Windows 95, Pentium II 400 Mhz, 64 mb RAM, Open GL compatible of Direct 3D compatible 3D grafische kaart.

Zie ook www.tribes2.com

www.tribalwar.com en

www.tribesplayers.com