WEBBY AWARDS (4/4)

Computergames worden, net als strips, meestal genegeerd door de mainstream media. Dat is jammer, want computerspelletjes zijn net zo interessant als films, boeken of voetbalwedstrijden. Aan spellen als Black & White en Creatures werken teams van 30 tot 50 mensen. Er zijn scenarioschrijvers, regisseurs, componisten, producers en geluidsexperts die alleen voor computergames werken. De bedragen die bedrijven als Nintendo voor de productie van een spel uittrekken zijn enorm. Het maken van een spel als Black & White kost al snel 20 miljoen dollar.

Het webmagazine MyVideoGames.com, genomineerd voor een Webby Award in de categorie `games', besteedt op een serieuze manier aandacht aan computerspellen (ww.myvideogames.com). De recensies van nieuwe spellen zijn serieus en doordacht. Interessant zijn de portretten van ontwerpers en producers van spellen. Wie wil weten wie spellen als Black & White, American McGee's Alice, Mario 64 en Zelda 64 fabriceren, vindt in de rubriek `Heroes & Heroines' uitgebreide artikelen over 's werelds beste gamesbedenkers. American McGee, die een prachtige bewerking van Alice's Adventures in Wonderland maakte, heeft net zo'n nare jeugd gehad als het meisje dat de hoofdrol in zijn spel speelt, lezen we bij MyVideoGames.com. Toen hij dertien was probeerde McGee's vader, een alcoholist, hem te vermoorden. Zijn moeder dreigde hem aan te geven omdat hij, op de vlucht voor zijn vader, haar auto `stal'.

Aan de marginale positie van games komt misschien snel een einde. Een Amerikaanse assistent hoogleraar is bezig een studierichting 'Computer Games and Gaming' op te zetten. Dr. Robert Nideffer, die zijn proefschrift over Desert Storm als een interactieve cd-rom publiceerde, wil dat er meer academisch onderzoek wordt gedaan naar de invloed van games op de maatschappij.

De Webby Awards worden 18 juli in San Francisco uitgereikt. De uitreiking wordt ook op het web uitgezonden (www.webbyawards.com). Internetters kunnen tot 5 juli hun stem uitbrengen.