Spaanse massamode in de Kalverstraat

In hartje Amsterdam is de eerste Nederlandse winkel geopend van de Spaanse modeketen Zara. Chic van buiten, maar de binnenkant stelt de funshopper enigszins teleur.

De een noemt het een typische Kalverstraat-winkel met dito assortiment, de ander een concurrent voor Mexx, Esprit en WE. Het is maar hoe je naar het nieuwste massamode-merk Zara kijkt. De verwachtingen waren hooggespannen, maar bij een eerste bezoek aan de onlangs geopende, eerste winkel van de Spaanse modeketen in Nederland - in de Amsterdamse Kalverstraat – valt het een beetje tegen. De gevel, etalages en het interieur oogt chic en gelikt, de presentatie van de collecties rommelig en chaotisch. De collectie is modieus – zwart, wit, legergroen en rood overheersen – maar qua styling niet beter dan wat er bij bijvoorbeeld H&M hangt. Hoewel Zara niet op die grote Zweedse keten wil lijken – Zara is exclusiever en iets duurder – ontkom je er niet aan de twee met elkaar te vergelijken omdat de opzet (betaalbare, hippe kleding, snelle levering, ontwerpen en productie in eigen hand) hetzelfde is.

Bij H&M weet je het: er is veel van alles. En, belangrijk: het is hip, goedkoop en goed voor één seizoen. Hoewel er soms kledingstukken bij zijn die langer dan een half jaar meegaan en de wasmachine met gemak overleven. De Zweedse modewinkel biedt voor elk wat wils, vrouwen, mannen, jongeren, kinderen, grote maten, veel accessoires, ondergoed, badmode. Je gaat altijd wel met iets de deur uit.

Zara is anders en toch ook niet. Het heeft ook een ruim assortiment, in Amsterdam is er een verdieping met mannenkleding (van pakken tot informelere kleding en jeans), een etage met hippe jongemeisjeskleding (Trafaluc) en op de begane grond hangt de damescollectie (van basic tot modieus). Het is hip, enkele tientjes duurder dan bij H&M en ook goed voor één seizoen. De kwaliteit moet zich nog bewijzen, maar ook Zara maakt veel gebruik van viscose, combinaties van verschillende vezels en natuurlijke materialen. Het aanbod aan accessoires is bescheiden, al is de schoenencollectie voor vrouwen (en die heeft H&M niet) om van te watertanden. Van makkelijke slippers tot knalrode, leren sandalen met hoge hak en gevaarlijke enkellaarsjes in zwart-wit met stilettohak. Een groot nadeel is de maatvoering van de kleding: die is wat de vrouwenmaten betreft nogal krap en niet echt toegesneden op de vaak nogal fors gebouwde, lange Nederlandse vrouw. Maatje 42 is bij ons nu eenmaal anders dan maatje 42 in Frankrijk, Italië of Spanje: de schouders zijn hier breder, de panden en mouwen langer.

Stylisten en modeminnenden kwamen altijd met enthousiaste verhalen en tassen vol Zara-kleding terug uit Parijs en de laatste tijd ook uit Antwerpen. Wat ze bij de grote ontwerpers wilden kopen maar niet konden betalen, kochten ze bij de Spaanse winkel op de Champs Elysées of de Meir. De ontwerpers van Zara baseren zich immers op de laatste modetrends, die ze halen uit trendy steden als Londen en New York en van de catwalks in Parijs en Milaan. En die vertaling hangt in no time in de winkel. Bij Zara hangt een uitgebalanceerde modecollectie. Waar H&M veel van alles brengt waardoor je soms het overzicht een beetje kwijt raakt in de winkel, beperkt de Spaanse modeketen zich tot de belangrijkste en meest commerciële trends. Kledingstukken of stijlen die slecht verkopen, verdwijnen zo snel mogelijk uit de winkel om plaats te maken voor andere, beter verkoopbare items.

Wat er hangt, is dus modieus verantwoord. En momenteel is dat een grote collectie zwart-witte kleding, variërend van broekpakken tot knielange rokjes in zwart-witte bloemenprint, halterjurkjes, twinsets en taillekorte jasjes. Ook de uniformtrend ontbreekt niet, met legergroene jurkjes à la de Andrew Sisters uit de jaren vijftig, mouwloze topjes in camouflageprint en blouses met epauletten. Andere typische mode-items zijn de gebreide poloshirts, de suèdelook (kleding waarvan de stof als suède oogt en aanvoelt), paillettenjurkjes, sjieke kledingstukken als colberts uitgevoerd in denim en de Americana-trend met bewerkte jeans en gerafelde T-shirts versierd met de Amerikaanse vlag en rodeo-plaatjes. Prijzen variëren van 55 gulden voor een gebreide polo tot 165 piek voor een linnen safari-blouse.

De mannenafdeling oogt overzichtelijker en heeft een gedeelte met complete kostuums en een gedeelte met combinaties en minder formele kleding als jeans, T-shirts, pullovers, blouses met korte mouw en gekleurde overhemden. Qua trends drijft Zara Men mee op de golf van kleur die de mannenmode momenteel overspoelt, variërend van subtiel lila tot zeegroen, oker en blauw. Genoeg speelgoed voor modebewuste mannen met een beperkte portemonnee. Maar waarom geeft het personeel op deze afdeling nu zo'n beroerd voorbeeld door gekleed te gaan in saaie, donkerblauwe pakken waar niets aan te beleven valt? Het legt de vinger op de zere plek van Zara. De collectie is goed, maar ín de winkel zelf gebeurt weinig dat de funshopper prikkelt. Geen mooie presentaties, geen opvallend aangekleed personeel of tegendraadse ideeën. Het is een chique marktplaats voor goedkope, veilige mode, maar daarvan hebben we eigenlijk al genoeg voorbeelden in Nederland.

Zara, Kalverstraat 67/69, Amsterdam. Inl 020-5304050. Internet: www.zara.com

    • Jetty Ferwerda