Selectie Musea

Japanse Kunst

Ufan Lee is de grondlegger van Mono-ha, de `dingschool', een groep kunstenaars die in de jaren zestig en zeventig binnen de verwesterde Japanse cultuur zochten naar een nieuwe, authentieke Japanse kunst. Zij plaatsten `dingen', liefst in hun ruwe, onbeperkte toestand, bij elkaar, of tegenover elkaar als vorm van confrontatie. Lee is de oudste van 19 kunstenaars, die Jaap Bremer selecteerde tgv zijn afscheid als adjunct-directeur van het Kröller-Müller Museum. Op de mooie, ruim opgezette expositie met hedendaagse kunst uit Japan van 1980 tot heden is de aandacht nu eens niet eenzijdig gericht op de recente verschijnselen in de Japanse kunst, zoals de door Manga Japanse stripboeken geïnspireerde kunst en de video- en computer-Tokyo-pop-kunst. Wel veel werken die aan minimal art doet denken, installaties en performances, die aansluiten bij oosterse beeldende tradities.

Ikiro be alive, hedendaagse kunst uit Japan van 1980 tot heden t/m 8 juli in Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6, Otterlo. Open di-zo 10-17u.

Landschappen

`Wereldlandschappen', zo noemen kunsthistorici de fabelachtige vergezichten van 16de- en 17de-eeuwse schilders als Herri met de Bles, Pieter Bruegel en Joos de Momper. Het wereldlandschap is een schildering in vogelvluchtperspectief en opgebouwd uit afzonderlijke landschappen die normaal gesproken niet vanuit één standpunt waargenomen kunnen worden. De diverse landschappen kunnen zowel een weergave zijn van een `echte' plek, als ook ontsproten zijn aan de fantasie. Het Noordbrabants museum wijdt een mooie tentoonstelling aan het panoramisch landschap in de Zuidnederlandse schilderkunst van 1500 tot 1675. Naast werken uit de eigen collectie zijn ongeveer 100 bruiklenen uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland bijeengebracht. Het overzicht begint met een dubbelzijdig beschilderd paneel dat is herontdekt als zijnde van, of opnieuw toegeschreven aan, Bosch en eindigt met de arcadische landschappen van Rubens.

Panorama op de wereld, Het Landschap van Bosch tot Rubens t/m 10 juni in het Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, Den Bosch. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u.

Francis Bacon

Hij nam de allergrootsten uit de kunstgeschiedenis als voorbeeld: Michelangelo, Velázquez, Rembrandt, Van Gogh schilders die er, volgens hem, in waren geslaagd om een nieuwe manier te vinden om de werkelijkheid af te beelden. Dat laatste is Francis Bacon (1909-1992), de laatste grote klassieke schilder, zelf ook gelukt, zoals een overzicht van zijn werk in het Haags Gemeentemuseum laat zien. Bacons verwrongen naakten en portretten roepen weliswaar een existentieel menselijk drama op, maar zijn doeken zijn tegelijkertijd verleidelijk, ja zelfs weergaloos mooi.

Francis Bacon t/m 13 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u.

En verder

Portretten en stillevens, foto's uit de Manfred Heiting Collectie t/m 24 juni in het Rijksmuseum, Amsterdam. Dag 10-17u. Begeerlijk Zilver: Gebruiks- en siervoorwerpen van Carel Begeer t/m 27 mei in het Drents Museum, Brink 1, Assen. Di t/m zo 11-17u, daarna in de Lakenhal van 29 juni t/m 23 sept; Griekse goden en helden in de tijd van Rubens en Rembrandt t/m 20 mei in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht. Di t/m zo 11-17u; Henri Berssenbrugge: Passie-energie-fotografie t/m 10 juni in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam, di t/m za 10-17u, zo 11-17u.