Mask

Het filmverhaal is waar gebeurd: een kind blijkt kort na de geboorte te lijden aan een ernstige ziekte, waardoor zijn gezicht buitenproportioneel misvormd raakt. `Lionites' heet de aandoening die de kalkafzetting op het bot doet groeien, en dus de gezichtsvorm verandert. De jongen heeft, mede door zijn lange rode haar, het uiterlijk van een leeuw.

Zijn moeder, gespeeld door Cher, is een vrijgevochten vrouw die er, na een mislukt huwelijk, lustig op los leeft. De film, met de toepasselijke titel Mask, speelt zich af in de jaren zeventig, tijd van hippies en Easy Rider, muziek van Steppenwolf en The Grateful Dead, van dope en drugs. De moeder is verslaafd, de zoon wil haar redden.

Regisseur Peter Bogdanovich vertelt het relaas over moeder en zoon, Rusty en Rocky Dennis, op fraaie en ingetogen wijze. Aanvankelijk roept het gezicht van Rocky niet alleen bij zijn klasgenoten maar ook bij de argeloze kijker enige afkeer op. Maar gaandeweg draait het lelijke om in het aanvaardbare of zelfs intrigerende. Eric Stoltz vertolkt de rol van Rocky op een waardige, zelfs heroïsche manier. Hij toont aan dat uiterlijk en karakter niet dwingend met elkaar zijn verbonden. De jongen blijkt bovendien hoog begaafd te zijn, wat hem voor de meisjes in de klas aantrekkelijk maakt en waardoor hij voor de jongens een bedreiging vormt.

Het verhaal neemt een prachtige wending wanneer Rocky in een zomerkamp voor blinde kinderen gaat werken. Misschien is het niet verrassend dat juist het blinde meisje Diana (Laura Dern) op hem verliefd wordt – op zijn stem, manier van doen, praten. Hij legt haar aan de hand van voorwerpen die hij haar in de hand duwt uit wat kleuren zijn: rood is een heet voorwerp, blauw is een ijzig koude kleur, groen een half-warm, half koud voorwerp. Het woord `donzig' verbeeldt hij door haar een pluk watten aan te bieden.

Het zijn intieme scènes waarin de etherische Diana haar gezicht dicht tegen de grove, verworden huid van Rocky legt. De film lijkt af te sturen op een happy ending.

De jongen wil een even verwoed motorrijder als zijn vader worden. Op zijn kamer hangt de kaart van Europa, waarop met vlaggetjes de steden zijn aangegeven die hij wil bezoeken. In een vlaag van woede haalt hij alle vlaggetjes weg, de kaart is weer leeg.

Een onheilspellend teken.

Mask (Peter Bogdanovich, VS, 1985), BBC1, 1.10-3.05u.