Koninginnedag 2

Wie is verantwoordelijk voor de openbare orde in treinen en op stations?

Deze vraag ligt weer op tafel na de beslissing van NS om tijdens Koninginnedag de dienstregeling van en naar Amsterdam te staken. Als treinreiziger merk ik dat met de verzelfstandiging van de NS de onveiligheid en vervuiling op stations en in treinen is toegenomen.

De NS wijst met de beschuldigende vinger naar het publiek. Natuurlijk, vallen vernielingen en geweld tegen het NS-personeel niet goed te praten. Maar over welke informatie beschikte het spoorgaande publiek op 30 april? Hoe heeft de NS het publiek 's middags geïnformeerd?

Welke alternatieven waren er 's avonds en hoe is daar met wie over gecommuniceerd?

Als ik afga op de persberichten van de NS, valt mij een chronisch gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef voor de openbare orde in treinen en stations op.

Hoe slecht het is gesteld met de veiligheid op stations, is onlangs bevestigd door onderzoek van Rover.

Winststreven en kostenreductie hebben geleid tot een verwaarlozing van de veiligheid voor de reiziger. Ongetwijfeld zal de NS weer mooie beloften ter verbetering doen. Wie rekent de NS daar op af?