Bubbels & pluche

Overal in Nederland schieten de `alles onder één dak' vermaakspaleizen uit de grond. Waarom verkassen als je op een en dezelfde plek alles kunt krijgen, lijkt de diepere gedachte achter de formule. Panama bijvoorbeeld, ruim een maand geleden geopend in Amsterdam, combineert een restaurant, theater, nachtclub, tangoschool en champagnebar. Om maar een deel van het aanbod te noemen.

Gevestigd in een oud havengebouw aan de Oostelijke Handelskade ligt deze theater-nachtclub niet bepaald in een geijkt horecagebied van de stad. De bezoeker (vooral van buiten de stad) dient dus meteen wat moeite te doen om er te komen. Eenmaal binnen bestaat de zaak grofweg uit drie segmenten: bar-restaurant, tangoschool en theater-nachtclub, het paradepaardje van Panama.

Een dergelijke `combideal' blijft natuurlijk schrikken. Visoenen van een artistiek verantwoorde Showbizzcity doemen op. Je vreest vakantiekampachtige routine waarbij de bezoeker zo veel mogelijk entertainment moet krijgen in zo min mogelijk secondes. Bij Panama blijkt dat erg mee te vallen.

Wat kan de bezoeker verwachten? We lopen Panama binnen en een vriendelijk meisje met piercing door haar lip geeft ons de kaarten voor de eerste voorstelling van de avond. Voor ƒ27,50 p.p. hebben we geboekt voor `Miss Bee and the Lotusorchestra'. We lopen de trap af, laten onze jassen achter en gaan naar de bar-restaurant.

Daar vinden we de eerste en tevens enige onplezierige verrassing van die avond. Tot twee keer toe is ons eerder aan de telefoon verzekerd dat het restaurant `de hele avond hélèmaal vol zit'. Bij de aanblik van een restaurant dat slechts voor driekwart vol zit, vragen we ons af of er iets mis is met het reserveringsysteem. We laten de `van alles wat menukaart' voor wat het is, strijken neer in het bargedeelte, genieten van het uitzicht op het oostelijk havengebied en bekijken het restaurant eens nader: als voormalig hoofdgebouw van de Havencentrale een zeer prachtige locatie met een enorm hoog houten plafond, waar het zonlicht van die avond naarbinnen valt. We bestellen koffie en wijn en vinden de laatste wat aan de dure kant: ƒ6,50 voor een witte huiswijn.

Om half negen gaan we richting de theater-nachtclub. De eerste van de twee shows moet daar om kwart voor negen beginnen: `Miss Bee and The Lotusorchestra'. In de zaal stappen we een wereld van rode pluche binnen. Tafeltjes rondom het podium, bankjes aan weerzijden daarvan en balkon. Aan de achterzijde van de zaal is de bar en naast de zaal ligt, wat verscholen, nog een zeer koele champagnebar. Wie bubbels wil, kan daar tussen de ƒ65 (Spaanse cava) en ƒ220 (champagne) een fles op tafel laten komen.

Champagne aan de tafel? Rode pluche? Je zou Panama kunnen verwarren met een omhooggevallen maffiatent. Welnu, een beetje klopt dat ook wel op onze avond van bezoek. Zeker als de zangeres van die avond in haar vampachtige verschijning ons meevoert naar het Chicago van 1929 en er een reeks jazzy liederen ten gehore brengt. Heupwiegend, (`illegale') whisky drinkend, soms grofgebekt, voert zij de bezoeker mee. Als zij zich in het midden van haar show omkleedt in een andere extravagante uitdossing houdt een tappend meisje de bezoekers bezig.

De show werkt wonderwel bij het publiek, dat grotendeels bestaat uit 25-plussers. We zien enkele stelletjes, een paar toeristen, vele vrienden- en vriendinnengroepjes, een familie die oma weer eens heeft meegenomen en wat strakke zakenjongens. Het geschetste scenario van een vooroorlogse opiumkit in de tijd van Al Capone kan rekenen op veel gefluit en geklap.

Waarom is dit zo leuk? Allereerst omdat het iets filmisch heeft. Gezeten aan het tafeltje brengen de obers je drank, je rookt al dan niet je sigaret of sigaar, een zangeres zingt, je praat eens wat met elkaar en je waant je in een van de vele maffiafilms waarin je dit zo vaak hebt gezien.

Daarnaast beseffen we dat dit een plek in Amsterdam is waar we vermaakt worden zoals je elders in de stad niet tegenkomt. We blijven daarom, net als enkele anderen, in de champagnebar hangen voor de tweede identieke voorstelling zonder daar overigens opnieuw voor te betalen. Want na afloop begint het nachtprogramma. Het podium wordt naar binnengeschoven en de dj's komen er nu aan te pas om het dansend publiek op te zwepen. Zoals gezegd, alles onder één dak.

Panama

Oostelijke Handelskade 4

Amsterdam

Tel. 020-3118686

Panama kent wisselende avondprogramma's. Van 9-26 mei: dansprogramma `Valerie Valentine'. Salsa wekelijks op wo, do bigband, vr `djazzadelics' en za `nachtkoorts'. Op zondag het gezinsprogramma `vroegdansen' (vanaf 19u30). Internet: www.panama.nl

Gerectificeerd

Onderschrift

Onder de foto bij het artikel Bubbels & Pluche (in de bijlage Agenda van donderdag 3 mei, pagina 25) stond een verkeerd bijschrift. Het moet zijn: Zangeres Beatrice van der Poel als Miss Bee.