Vivendi redder in nood voor ISL

Het Franse mediaconcern Vivendi heeft zich opgeworpen als redder van het met faillissement bedreigde Zwitserse bureau voor sportmarketing ISL. Het Zwitserse marketingbureau, onder meer eigenaar van de marketing en tv-rechten voor de WK-voetbaltoernooien van 2002 (Japan/Zuid-Korea) en 2006 (Duitsland), is in ernstige financiële problemen geraakt nadat het bureau zich vertilde aan miljardendeals die waren afgesloten met verschillende sportorganisaties. ISL heeft naar verluidt een schuld van 300 miljoen dollar.

Vivendi ziet in het bedreigde Zwitserse bureau grote mogelijkheden. De Franse mediagigant zint op de oprichting van een nieuw sportkanaal, na de recente verkoop van zijn belang in Europsport aan de Franse omroeporganisatie TF1. Vivendi wil ook een alliantie met het Duitse mediaconcern Bertelsmann en sportspecialist JC Darmon. Hetgeen zou moeten uitmonden in het grootste bureau van sportrechten voor de lucratieve Europese markt. Om die reden is toestemming vereist van de Europese mededingingsautoriteiten. Ook het mediaconcern van Leo Kirch toonde belangstelling voort ISL. Maar Kirch is teruggeschrokken voor de enorme schulden van ISL. Bovendien heeft Kirch recent een miljardendeal afgesloten voor de televisierechten in de Formule I.