Penélope Cruz

In de reeks profielen van eigentijdse sterren deze week de Spaanse Penélope Cruz, die deze week te zien is in Abre los ojos en vanaf volgende week in een klein aan haar gewijd retrospectief in de Melkweg te Amsterdam, onder het motto `Fanclub Penélope Cruz'.

Meer nog dan haar dit jaar voor een Oscar genomineerde generatie- en landgenoot Javier Bardem (haar tegenspeler in Pedro Almodóvars Carne trémula/Live Flesh) vormt de snel rijzende Spaanse ster Penélope Cruz het object van cultverering. De talloze fansites van de ranke schoonheid (52 kilo, 1 meter 68) bevatten voornamelijk foto's. Je zou geneigd zijn Cruz in te delen in de categorie babes, maar ook al is ze ten voeten uit te bewonderen aan de muur van menige jongenskamer, de keuze van haar Europese en Amerikaanse films getuigt veelal van goede smaak. Het is lang geleden dat een Nederlands filmhuis, in dit geval De Melkweg te Amsterdam, een retrospectiefje wijdde aan een jonge ster, onder het motto Fanclub Penélope Cruz.

Ze is niet alleen sexy, maar ook vegetariër en volgeling van de Dalai Lama. Het honorarium van Cruz' eerste grote Amerikaanse film, Stephen Frears' western The Hi-Lo Country (1998), schonk de ster geheel aan moeder Theresa, nadat ze enige tijd als vrijwilliger gewerkt had in een weeshuis in Calcutta. Ook andere goede doelen worden fanatiek ondersteund door de ster, met een levensloop die nog het meest doet denken aan de wat naïeve kitsch uit een film van Almodóvar: sinds ze in diens Todo sobre mi madre/All About My Mother (1999) een door een travestiet bezwangerde non speelde, ligt een groot deel van de wereld aan haar voeten, met inbegrip van vermoedelijke beau Matt Damon (haar tegenspeler in Billy Bob Thorntons All the Pretty Horses). Niemand minder dan Tom Cruise is binnenkort tegenover bijna-naamgenoot Cruz te zien in Cameron Crowe's Vanilla Sky, de remake van een van haar grootste Spaanse hits, Abre los ojos.

Penélope Cruz Sanchez (Madrid, 27 april 1974) is de dochter van een automonteur en een kapster, die negen jaar lang klassieke dans studeerde met het vaste doel voor ogen sterballerina te worden. Op haar vijftiende deed ze succesvol auditie voor clips en commercials, en zei zowel de dans als de middelbare school vaarwel. Na een debuut in de internationaal onbekende speelfilm El laberinto griego (Rafael Alcázar, 1991) speelde ze al snel tegenover Timothy Dalton in de Amerikaanse televisiefilm Framed. Vervolgens was Cruz te zien in een groot aantal Spaanse en Italiaanse films, waaronder Bigas Luna's Jamón jamón, Aurelio Grimaldi's La ribelle en Fernando Trueba's Oscarwinnaar Belle époque. Er zaten ook Engelstalige coproducties tussen, zoals Talk of Angels, The Man with Rain in His Shoes/Twice upon a Yesterday en Fina Torres' Woman on Top. De doorslag gaven echter vooral de twee films van Almodóvar, die al eerder Antonio Banderas Hollywoodrijp gemaakt had.

Tot nu toe won Cruz alleen een Goya (het Spaanse Gouden Kalf) in 1998 voor haar rol in Trueba's La niña de tus ojos, die ook goed was voor een nominatie voor de Europese Filmprijs. Binnenkort zullen Oscarnominaties onvermijdelijk volgen, bijvoorbeeld voor haar rol van Johnny Depps aan drugs verslaafde vrouw in Blow, of als het object van Nicolas Cage's affectie in Captain Corelli's Mandolin. Een flirt met de Church of Scientology is niet uitgesloten.