Gratis voicemail voorbij

Het gebruik van voicemail voor de vaste telefoonaansluiting is vanaf volgende week niet langer gratis. De Consumentenbond vindt dat telecombedrijf KPN zijn klanten ,,schoffeert'' met het besluit voor de populaire berichtenservice geld te vragen.

Voor het afluisteren van berichten en het instellen van persoonlijke welkomsboodschappen gaat KPN vanaf 10 mei een starttarief van 10 cent en daarna 2 cent per minuut vragen. De 1,5 miljoen klanten en 100.000 kleinere bedrijven die via KPN voicemail gebruiken, worden de komende dagen ingelicht over de verandering.

KPN zegt dat het niet anders kan. De regelgeving van Opta, de toezichthouder op de telecommarkt, dwingt het telecombedrijf ertoe geld te vragen voor de dienst. KPN wil voicemail uitbreiden met nieuwe diensten (zoals voicemailberichten via internet en de fax), maar volgens de regels moeten de extra kosten die hierdoor ontstaan, worden betaald uit de opbrengsten van voicemail zelf. ,,De regelgeving staat niet toe dat we daar andere potjes voor gebruiken'', aldus de woordvoerder.

,,KPN weet dit al veel langer en heeft het ook nooit tegen klanten gezegd'', zegt de woordvoerder van de Consumentenbond. ,,Klanten zijn intussen wel binnengehaald met de boodschap dat de dienst gratis was.'' De bond roept consumenten op om het antwoordapparaat weer tevoorschijn te halen en de voicemaildienst vanaf volgende week te mijden.

Volgens Opta heeft de beslissing van KPN niets met regelgeving te maken. KPN had er ook voor kunnen kiezen om alleen de klanten te laten betalen die gebruik willen maken van de extra diensten, maar heeft gekozen voor een opzet waarbij iedereen betaalt voor extra diensten die niet door iedereen zullen worden gebruikt.

Per 1 maart heeft KPN ook het basisabonnement met 1,50 gulden per maand verhoogd. De beslissing om klanten te laten betalen voor voicemail staat los van de schuldenlast waaronder KPN op dit moment gebukt gaat, aldus een woordvoerder. Vanmiddag vindt de aandeelhoudersvergadering van KPN plaats. Vanochtend zei topman P. Smits alvast dat KPN vasthoudt aan de eerder geformuleerde financiële doelstellingen.