Bouwer van tramtunnel vergat grond

De bouwer van de door lekkages geplaagde tramtunnel in Den Haag, heeft vooraf geen rekening gehouden met het specifieke karakter van de Haagse bodem. Dit erkent een woordvoerder van de aannemerscombinatie.

De `instabiele grondstructuur' is de oorzaak van de lekkages die sinds 1998 regelmatig optreden in het kostbare project van de gemeente Den Haag. De aannemerscombinatie Tram Kom houdt er rekening mee dat er nog meer lekkages zullen optreden in de tunnel. Het bedrijf is vorig jaar door de gemeente financieel aansprakelijk gesteld voor nieuwe incidenten met de tunnel, die al vier jaar vertraging heeft opgelopen en nu in 2004 af moet zijn. De kosten, 425 miljoen gulden, overschrijden de ramingen met 145 miljoen. Het rijk draagt bij in de kosten.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is nog in gesprek met de gemeente over de voorwaarden die zijn verbonden aan de subsidie voor het Tramtunnelproject. De beschikking voor de verstrekking van de rijksbijdrage is van 1995, maar het ministerie bekijkt de aanvraag die de gemeente destijds heeft gedaan, nu opnieuw.

Vorige week meldde Tram Kom aan de gemeente Den Haag dat na bijna een jaar zonder lekkage ,,volkomen onverwachts'' een nieuw lek was ontstaan onder de Grote Marktstraat in het centrum van Den Haag. Tijdens het aanleggen van een vloer die moet dienen als parkeergarage, een stukje verderop, ontstond op zeven meter diepte een spleet waardoor een aantal dagen lang 10 kubieke meter water per uur de tunnel instroomde. De eerste dag was dat volgens Tram Kom tussen de vijftien en twintig kubieke meter. Anders dan bij eerdere lekken voerde de `wel', zoals het lek in aannemerstermen heet, geen zand met zich mee. Daardoor is er volgens Tram Kom geen zand weggezogen uit de bodem, wat zou kunnen leiden tot verzakkingen bij gebouwen in de omgeving. Gisteren is het Tram Kom gelukt de wel te dichten door de betonnen waterwerende onderlaag van de tunnel, de `groutboog', te doorboren en van onderaf door injecties te `lijmen'. Tijdens de reparatiewerkzaamheden, die zich geheel binnen de tunnel afspeelden, bleef de Grote Markt open voor het verkeer.

Voor de gemeente Den Haag is ,,het belangrijkste dat het lek weer dicht is en dat Tram Kom de verzekering heeft gegeven dat de einddatum (oktober 2004, red.) wordt gehaald'', aldus een woordvoerder.