CHARLIE PARKER

De pastelschildering op de cover is dezelfde als die op een lp die in 1982 verscheen. Ook de belettering lijkt identiek, tot je met die lp in de hand ontdekt dat de titel One Night in Washington is veranderd in Washington Concerts in het meervoud.

Als je vervolgens op het inlegvel leest: ` 9-14 previously unissued', wrijf je je vergenoegd in de handen. Bijna een halve eeuw na zijn dood weer een half uur van `Bird' boven water, dat is nieuws dat kan concurreren met die drie maten Mozart die ergens onder een plint zijn gevonden.

De ontnuchtering volgt als je enkele andere lp's, die je en passant van hun stof hebt ontdaan weer eens op de draaitafel legt. Want dan blijkt dat de `nooit verschenen' opnamen uit Washington allemaal te vinden zijn op een liefhebbersplaat die kort na de bovenstaande uitgebracht werd onder de titel Yardbird-DC-53.

Voor nieuwe luisteraars is dit laatste slechts een detail. Zij profiteren van een sterk verbeterd geluid, een lagere prijs en veel extra informatie.

Op deze Washington Concerts met opnamen uit de jaren '52/'53 hoort met Parker in verschillende rollen. Als eregast bij een bij een big band die hij niet kende, en in een ongelooflijke vorm tijdens twee andere concerten. Met verrrassend goed spelende onbekenden als pianist Jack Holliday en trompettist Charlie Walp, maar ook erkende sterren als saxofonist Zoot Sims en drummer Max Roach. Met als extraatje een kort interview met trompettist Red Rodney die als `witte neger' een jaar deel uitmaakte van Birds kwintet.

Zij die allergisch zijn voor een low-fi geluid, of van Charlie Parker nog niets bezitten, kunnen beter op zoek gaan naar zijn studio-opnamen gemaakt voor de labels Dial, Savoy en Verve. Dit is een plaat voor verwoede fans en hen die dat willen worden.

Charlie Parker: The Washington Concerts. (Blue Note 7243 5 22626 2 5)Distr. EMI.

    • Frans van Leeuwen