Zigeunerkoningin lust er pap van

Wat je hebt, dat `show' je ook. Dat lijkt de levensleidraad van zangeres Esma Redzepova , `de zigeunerkoningin' van Macedonië. Dus dost ze zich zo weelderig mogelijk uit, vult ze haar band met haar eigen (adoptie)kinderen en is ze ondanks haar gevorderde leeftijd absoluut niet gierig met haar talenten.

Voor sommigen is dat nauwelijks nieuws. Want sinds haar optreden met het Nederlands Blazersensemble op Nieuwjaarsdag '99 is Redzepova in Nederland kind aan huis. Wat zonder twijfel ook te danken is aan het feit dat haar platenfirma World Connection vanuit Haarlem de wereld bestiert. Omdat ze op Chaje Shukarije, haar laatste cd, veel gastmusici heeft ingeschakeld, vooral afkomstig uit jiddisch New York, mocht men verwachten dat het zonder hen wel wat kaler uit zou vallen. Maar dat bleek gisteren niet het geval; de Grote Aula van het Tropeninstituut in Amsterdam werd met veel enthousiasme, vaardig en met verve versierd. Dubbele voorslagen, kettingtrillers en enorme glissandi, de musici van Redzepova, op trompet, klarinet, accordeon en percussie, leken er wel pap van te lusten en de zangeres zelf al niet minder.

Haar stem heeft een rafelrandje opgedaan maar dat is geen bezwaar, zeker niet nu ze ook de `cante jondo' (diepe zang) uit de klassieke flamenco lijkt te hebben ontdekt. Het leidt tot fantastische momenten, met name in de titelsong van haar nieuwe cd, die in een eenvoudiger versie ook op haar vorige te vinden is. Voor het overige toont ze voornamelijk aan dat alle pogingen om de Balkan `zuiver' in te delen moeten mislukken als men afgaat op de muziek. Want in het ene stuk klinkt ze `helemaal' Grieks, in andere met evenveel gemak `puur' Turks, joods of Bulgaars. Voor de formidabele zangeres, in '43 geboren in een plaatsje bij Skopje is het hopelijk allemaal `worst'. Zij zingt zich de longen uit het lijf en doet dat met zoveel autoriteit dat je de opgeblazen mannetjes met hun politieke agenda's zeker een uur lang helemaal vergeet.

Dat haar musici af en toe de show mogen stelen met het koddig wisselen en demonteren van hun instrumenten onderstreept alleen maar dat zij, Esma, de koningin-moeder van de club is. Met `oei', een jodel van een halve minuut en `pats', een hoge noot die onmiddellijk staat. Zangeres Esma Redzepova is een groot talent dat ondanks haar leeftijd nog veel 'hoger' kan komen.

Concert: Esma Redzepova. Gehoord : 26/4 Tropeninstituut, Amsterdam. Herhaling: 28/4 Zuidlandtheater, Terneuzen, 29/4 Kleine Komedie, Amsterdam. Daarna t/m 6/5 in Utrecht, Gouda, Leiden, Delft en Breda.