OR KLM vreest `vijfde colonne'

De ondernemingsraad van luchtvaartmaatschappij KLM waarschuwt de directie voor het ontstaan van een ,,vijfde colonne'' binnen het bedrijf als ze de communicatie met de werknemers niet verbetert. Dit doet de raad in een vertrouwelijke brief naar aanleiding van de onrust die bij de technische dienst is ontstaan. Onrust over de problemen rond de fusie met het Amerikaanse onderhoudsbedrijf UTC.

,,KLM zet de arbeidsverhoudingen op scherp, hetgeen bij de NS tot ongewenste personeelscollectieven heeft geleid'', zo schrijft de ondernemingsraad aan de KLM-top. De ondernemingsraad hekelt de ,,gebrekkige communicatie met de werkvloer''. De raad zegt de KLM-directie daarvoor ,,herhaaldelijk gewaarschuwd'' te hebben. De raad verwijt de directie dat ze pas gereageerd heeft na een aantal `wilde stakingen' van de grondwerktuigkundigen op 5 en 6 april. Hij vindt het ,,een kwalijke zaak dat wilde acties wel kunnen bewerkstelligen wat de ondernemingsraad niet is gelukt''.

Een woordvoerder van KLM ontkende gisteren dat de communicatie met de werknemers gebrekkig is. ,,We doen er juist alles aan om zorgvuldig te communiceren. De brieven van de directie hangen openlijk op de borden. Maar zolang er niets is afgerond kun je er niets over mededelen.''

Uit de brief van de ondernemingsraad blijkt tevens dat de KLM-directie de raad heeft benaderd om mee te werken aan de ondertekening van een voorlopige overeenkomst met UTC. Deze tussenstap was volgens KLM noodzakelijk omdat een definitief samenwerkingsplan nog niet mogelijk was en KLM ,,de pers c.q. de financiële wereld niet wilde teleurstellen''.

Maar in een eerdere brief aan de medewerkers van de technische dienst liet de directie van de luchtvaartmaatschappij weten dat een fusie ,,nu een brug te ver'' is. ,,KLM neemt voorlopig geen verdere stappen'', aldus de directie over de fusie.

KLM kondigde vorig jaar aan te willen samenwerken met UTC, een Amerikaans conglomeraat dat technische diensten levert aan de luchtvaartindustrie, maar ook motoren (Pratt & Whitney) en helikopters (Sikorsky) fabriceert. Door juridische en personeelsproblemen zijn de besprekingen afgebroken. De ruim 4.600 technici verzetten zich fel tegen de fusie. Zij willen dat de technische dienst geheel in handen blijft van KLM.