Voorkennis

ZAKEN GAAN vóór het meisje. Als dat de overweging van de heer Cor Boonstra was toen hij vorig jaar maart besloot een gokje te wagen op de effectenbeurs, dan kan hij alleen maar worden gecomplimenteerd met zijn koopmansinstinct. De belegging pakte goed uit: ongeveer een half miljoen gulden winst in enkele dagen tijd is voor een particuliere belegger een knappe prestatie. De Philips-topman had het voordeel dat Endemol in koers omhoogschoot omdat het Spaanse Telefónica een overnamebod op de Nederlandse amusementsfabriek deed.

Het openbaar ministerie kondigde deze week aan een strafrechtelijk onderzoek te zullen instellen naar de transactie van Boonstra. De Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) heeft de zaak aanhangig gemaakt, omdat er een vermoeden bestaat van handel met voorkennis. Boonstra's partner, Sylvia Tóth, is namelijk commissaris bij Endemol en had als zodanig weet van de Telefónica-deal. Maar het kan ook zijn dat de STE nog andere vermoedens koestert.

Het was niet erg kies van het openbaar ministerie om het onderzoek bekend te maken enkele uren voordat Boonstra afscheid nam als topman van Philips. Maar Boonstra had daartoe zelf aanleiding gegeven door op de avond voor zijn afscheid in het tv-programma van Barend & Van Dorp te verschijnen. Daarin vertelde Boonstra dat hij met zijn partner over hun relatie sprak en niet over beleggingen. Bovendien had hij geen moment gedacht aan Telefónica, maar aan World Online als overnamekandidaat van Endemol.

DIT ZAL JUSTITIE allemaal moeten uitzoeken, maar er is meer aan de hand. Het is een recente en vermoedelijk onstuitbare ontwikkeling dat advocaten of hun cliënten sneller in de tv-studio zitten of met hun verhaal in de krant staan dan in de rechtbank om hun kant van de zaak over het voetlicht te brengen. Ook Boonstra kent de weg in medialand. Zijn initiatief om in een praatprogramma op te treden heeft als een boemerang gewerkt. Het is tragisch dat hij niet heeft gehandeld volgens het aloude adagium dat wie geschoren wordt stil moet zitten. Zijn gang naar de media heeft een dynamiek veroorzaakt die een waardig afscheid van Philips heeft bedorven.