Structuur Unilever drukt resultaat

De ingrijpende herstructurering van Unilever en de overname van het Amerikaanse Bestfoods hebben de nettowinst van het levensmiddelenconcern in het eerste kwartaal fors onder druk gezet. Unilever houdt vast aan de verwachting dat de winst (exclusief bijzondere posten) over heel 2001 minimaal 10 procent hoger zal uitkomen dan vorig jaar.

Dit heeft Unilever vanochtend bekendgemaakt. De nettowinst kwam de afgelopen drie maanden uit op 254 miljoen euro (559,7 miljoen gulden), een daling van 61 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bestuursvoorzitter A. Burgmans benadrukt dat zonder ,,verstorende factoren'' de bedrijfswinst met 34 procent is gestegen tot 1,5 miljard euro.

Unilever deed vorig jaar voor 25 miljard euro aan acquisities, waaronder die van Bestfoods en Ben & Jerry's. De rentekosten zijn hierdoor in het eerste kwartaal toegenomen tot 440 miljoen euro, tegenover 35 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Unilever gaat voor de overnames jaarlijks 1 miljard euro aan goodwill afschrijven. De integratie van Bestfoods verloopt voorspoedig, aldus Burgmans. ,,We slagen er goed in de topmensen van Bestfoods binnen te houden.'' Veertig procent van het hoger opgeleid personeel bij de voedingsdivisie van Unilever is afkomstig van Bestfoods.

Het levensmiddelenconcern is bezig om zijn oorspronkelijke 1.600 verschillende merken te reduceren tot 400 leidende merken, waaronder Magnum, Dove, Unox en Cup-a-Soup. Die 400 topmerken nemen volgens Burgmans 90 procent van de merkenomzet voor hun rekening. Onlangs werden nog zeventien merken verkocht aan Campbell, bekend van de soep. ,,We hebben nu nog 960 merken over'', aldus Burgmans.

De omzet van de leidende merken kwam uit op 4,3 procent op jaarbasis. Dat was 3,8 procent. In Oost-Europa, Azië en Latijns Amerika groeide de omzet van de leidende merken met ongeveer 10 procent. In Europa en Noord-Amerika bedroeg de omzet rond de 3 procent. Beleggers reageerden vanochtend positief. Het aandeel steeg met licht tot 62,55 euro.