Pride of Rotterdam: boot is de bestemming

De Pride of Rotterdam, die vandaag is gedoopt, is 215 meter lang en biedt plaats aan 1.360 passagiers. De hutten in de naar Engels-Italiaanse smaak ingerichte veerboot zijn voorzien van schilderijen van Nederlandse en Engelse kunstenaars. Doordat de veerboot twee ferryschepen vervangt wordt bespaard op de kosten.

Aan de Rotterdamse Wilhelminakade, waar vroeger de passagiersschepen van de Holland-Amerika Lijn aanmeerden, heeft koningin Beatrix vanochtend de `Pride of Rotterdam' gedoopt. Deze nieuwe cruise-ferry van P&O North Sea Ferries is met 59.925 bruto register ton het grootste veerschip ter wereld. Het wordt vanaf maandag ingezet op de dienst Rotterdam-Hull. Over een half jaar komt het zusterschip `Pride of Hull' in de vaart.

De `Pride of Rotterdam' is 215 meter lang, 31 meter breed, telt tien dekken en biedt plaats aan 1360 passagiers. Het schip dat 13 ton groter is dan de nieuwste veerboot van Silja Lines, heeft plaats aan 250 auto's. Samen met de drie vrachtdekken bedraagt de totale laadcapaciteit 4,5 kilometer waarvan 1500 meter voor tweehoog gestapelde containers. Dank zij een hogere dienstsnelheid (22 zeemijlen per uur) duurt de overtocht Rotterdam-Hull met de Pride of Rotterdam twee uur korter dan met de twee huidige ferryschepen van North Sea Ferries op deze route. Door de vervanging van twee ferryschepen door een superferry wordt bespaard op de kosten van brandstof, voor de bemanning (141 personen) en havengelden.

De `Pride of Rotterdam' is luxueus met Engels-Italiaanse smaak ingericht. ,,De cruise-experience wordt onderdeel van de bestemming. Dat is ons marktconcept'', zegt algemeen directeur Peter van den Brandhof van P&O North Sea Ferries. Er is een à la carte-restaurant naast het bekende buffet-restaurant, een casino, een Irish Bar, een Sky Lounge met panoramisch uitzicht en een cyberzone met internet-aansluitingen. In het hart van het schip bevindt zich een Sunset Show Lounge, met ruim 300 zitplaatsen op twee verdiepingen rond een dansvloer en orkest. Alle grote ruimten en hutten zijn voorzien van schilderijen en andere kunstwerken, speciaal vervaardigd door Nederlandse en Engelse kunstenaars.

Slapen op uitklapbare stoelen of op de grond is er niet meer bij: alle passagiers krijgen een hut met douche. Er zijn in totaal 538 cabines, eenvoudige en zeer luxueuze, zoals twee suites voor twee personen voor 609 euro per persoon (ongeveer 1350 gulden). Er zijn ook speciale hutten voor gehandicapten. Vrachtautochauffeurs hebben hun eigen bar en restaurant, die eveneens luxueus zijn ingericht. Hier vond vanochtend de receptie plaats nadat koningin Beatrix de doop had verricht.

De bouw van de `Pride of Rotterdam' die Rotterdam als thuishaven heeft, kostte circa 90 miljoen pond (318 miljoen gulden). De financiering geschiedde via de bekende commanditaire vennootschap-constructie die voor de ongeveer 1.100 deelnemende investeerders belastingvoordeel biedt. P&O North Sea Ferries, een volledige dochteronderneming van Peninsular & Oriental Navigation Steamship Company, behaalde vorig jaar een omzet van 200 miljoen pond. Het bedrijf dat met zeventien schepen verbindingen onderhoudt tussen Rotterdam/Zeebrugge en Hull, Teesport en Felixstowe, vervoerde in 2000 een miljoen passagiers, 225.000 auto's en 670.000 ton vracht. De twee ferry's die de verbinding Rotterdam-Hull onderhielden worden na een opknapbeurt ingezet op de route Zeebrugge-Hull. Twee oude schepen worden verkocht. Het bedrijfsresultaat werd vorig jaar nadelig beïnvloed door de hoge koers van het pond en 17 procent hogere brandstofkosten, aldus Van den Brandhof.

    • Jan Gerritsen