Vloeken in de zon

De badmode 2001 hangt in de rekken. Wat gaat de waarnemer deze zomer allemaal op het strand zien? Topless is aan banden en de bikini is weer in.

Het is elke lente weer even doorbijten in het kleedhokje terwijl je een nieuw badpak of een nieuwe bikini past. Vooral dat genadeloze spiegelbeeld waarin vetrolletjes, cellulitisdijen en een bleke winterhuid zo duidelijk zichtbaar zijn, drukt de pret behoorlijk. Je kunt het felle licht, de spiegel of de krappe ruimte de schuld geven, maar het blijft een feit dat je afgelopen winter gewoon een paar kilootjes bent aangekomen.

Voor een dieet is het wel een beetje te laat, maar dat is ook helemaal niet nodig, gezien de laatste badmodecollecties. Die zijn namelijk behoorlijk lichaamsvriendelijk, met materialen die het lichaam stroomlijnen, modellen die buikjes camoufleren en accessoires die de aandacht van dat extra gewicht afleiden.

Voor wie het nog niet wist: de bikini is weer mode. Vooral jonge meiden tussen de 16 en 24 jaar hebben de bikini opnieuw ontdekt. Uit onderzoek van het modevakblad Textilia en het Nipo blijkt dat zij vooral en masse voor dit tweedelige niemendalletje vallen, ze hebben er soms wel meer dan drie in de kast liggen. Aan een badpak wagen ze zich (nog) niet, dat is meer voor oudere zussen, moeders en buurvrouwen. En dat klopt, want uit de cijfers blijkt dat vrouwen na hun 25ste ineens badpakken gaan kopen. Het topless zonnen is in elk geval verbannen naar de achtertuin. De dresscode op het strand is `aangekleed', want zelfs een minuscule bikini wordt gecombineerd met dunne omslagdoek, bijpassend rokje, wijde broek of jurkje.

De bikini heeft de afgelopen jaren wel een hele gedaanteverwisseling ondergaan. De basis van het kledingstuk – voor het eerst geïntroduceerd in 1946 maar pas echt beroemd dankzij Ursula Andress als Bond-girl in de film Dr. No uit 1964 – zijn nog steeds een broekje en een bh-tje, zelfs de piepkleine triangelbikini uit de jaren zeventig is er nog met driehoekige lapjes die borsten, billen en schaamhaar bedekken. Maar sinds enkele jaren is er ook de zogenaamde tankini, waarbij het bovenstukje een strak, kort elastisch hemdje is met dunne bandjes. Variant daarop zijn de tankini's waarbij het lijkt alsof twee hemdjes over elkaar heen worden gedragen. Deze zomer is de première van de sjaal-bikini, een bikini waarvan het topje op een sjaal lijkt – vaak met klassieke Hermès- of Versaceprint – die in ruitvorm de borst en buik bedekt en in de nek en taille met een koordje op de plaats wordt gehouden. Zo'n sjaaltop heeft zelfs onzichtbare cups en beugels, waardoor de pasvorm goed is.

Pasvorm is het toverwoord in de badmode van nu. Veel elementen uit de lingerie worden gebruikt om badpakken en bikini's comfortabeler te maken, maar ook om borsten voller te laten lijken en het lijf slanker. De push-upbh's zijn bekend, maar er zijn ook bh's met voorgevormde en voorgevulde cups met vullingen die uit water of siliconen bestaan. Onzichtbare beugels zijn ook niet meer weg te denken uit de badmode, vooral waar het strak en naadloos moet zijn. Materialen en coupe zorgen voor een meer gestroomlijnde pasvorm. Nieuw zijn stoffen met namen als Powernet, Slimpower en Sensitive Power. Simpel gezegd zorgen zij ervoor dat hangende buik, billen en borsten weer een beetje in de juiste vorm komen omdat ze extra stevigheid geven waar het moet. Meestal zijn dit soort materialen verwerkt in modellen voor grotere maten, die ook dankzij een speciale coupe het figuur verder corrigeren. Overigens is ook gedacht aan vrouwen met een lang bovenlijf, veel badkledingmerken hebben verschillende lengtematen in hun collectie.

De badmodecollecties zijn kleurrijk. Er is veel roze, lila, geel, blauw, felgroen, neon-kleuren en zwart-wit. Qua dessins is er de keus uit dier- en bladmotieven, kitscherige Hawaï-prints, noppen en tie-dye-effecten waarbij kleuren in elkaar overlopen en een vlekkerig dessin vormen. De nieuwste trend zijn combinaties van met elkaar vloekende kleuren en dessins en aangezien je tegenwoordig je bikini helemaal zelf mag samenstellen (vooral met het oog op maatverschillen boven en onder), kan je je helemaal uitleven. Ontwerpers hebben zich door verschillende stijlen laten leiden, van de jaren zeventig (gehaakte bikini's, kraaltjes, franje) tot de jaren vijftig (grote haltertops, navelhoge broekjes).

Natuurlijk bestaat er voor mannen ook zoiets als badmode, al zal het de Nederlandse man een zorg zijn. Hij is van alle Europeanen het minst geïnteresseerd in badkleding, aldus de branche-organisatie Bodyfashion Promotion, een zwembroek is een zwembroek. Logisch dat het niet zo swingt, die herencollecties. Er zijn zogenaamde zwemsuits aan één stuk, sportieve slips met bijpassende top, zwemshorts met tropische dessins en geweven, ruimzittende shorts in gedekte kleuren die soms tot op de kuit komen.

De internationale topontwerpers gaan wat badmode betreft een stap verder. In het oog springend en verbazingwekkend simpel was het idee van ontwerper Tom Ford voor Gucci. De manier waarop hij het ordinaire fenomeen Wet T-shirt veranderde in sensuele badkleding dwingt bewondering af. En het is zo eenvoudig. Ford knipte een T-shirt in tweeën, maakte er een topje en broekje van, frommelde en plooide wat met de stof en zette hier en daar nog even de schaar erin. Plantenspuit erop, klaar.

    • Jetty Ferwerda