Uitzendsector: wereld op z'n kop

Uitzendbureau's moeten omschakelen want de markt krimpt. De kandidaat staat centraal en de geschikte baan wordt erbij gezocht. `Vroeger kwamen mensen vanzelf binnen.'

Waar uitzendbureau's een aantal jaren geleden nog achterover konden leunen en kritisch de stroom uitzendkrachten konden beoordelen moet nu moeite worden gedaan om aan de vraag uit het bedrijfsleven te kunnen voldoen. De winstcurve van de uitzendsector liep in het afgelopen decennium via een indrukwekkende lijn omhoog. Tot vorig jaar. Toen kreeg de sector last van de voorspoedige economische ontwikkelingen. Veel mensen bleken op eigen houtje aan het werk te komen en werkgevers lieten de werknemers die ze in dienst hadden niet meer gaan.

,,Vroeger kwamen mensen vanzelf binnen. Nou ja, vanzelf, je hoefde er minder moeite voor te doen'', zegt Ellen Bronsvoort in een Amsterdams filiaal van Vedior. Als we vroeger een aanvraag kregen van een werkgever, konden we uit een rijtje kandidaten de meest geschikte persoon kiezen. Nu loopt er iemand binnen die werk zoekt en daar gaan wij vervolgens de meest geschikte baan bij zoeken.''

De wereld op z'n kop. Niet dat werkgevers nu met minder genoegen nemen, vindt Bronsvoort. ,,Ze willen wel meer consessies doen dan twee jaar geleden. Als iemand toen vier dagen wilde werken, werd gewoon de volgende kandidaat gekozen die bereid was vijf dagen te komen. Nu kan dat niet meer.''

De positie van Vedior is gezien de marktontwikkelingen sterker dan die van Randstad. De omzet van Vedior is weliswaar voor 68 procent nog afkomstig uit de traditionele sectoren kantoorpersoneel en industrie, sectoren die in de toekomst naar verwachting minder zullen groeien, maar het bedrijf is minder afhankelijk van de Nederlandse uitzendmarkt. De omzet van Randstad leunt voor 41 procent op die markt, die van Vedior voor slechts voor 9 procent. Vooral de niche-markt, specialistische sectoren als advocatuur en IT, zal in de komende jaren de winst van de uitzendsector moeten opschroeven. De uitzendmarkt in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië bestaat voor 50 procent uit het uitzenden van specialistisch personeel. In Europa, behoudens Groot-Brittannië, is dat slechts 5 procent. Vedior ziet daarin de mogelijkheid om binnen Europa te groeien.

Randstad presenteerde gisteren een nieuw hoofdstuk uit het zwartboek. De omzet in de VS, 27 procent van de totale omzet in 2000, bleek 14 procent lager dan verwacht. De raad van commissarissen ziet volgens een woordvoerder vooralsnog geen aanleiding in te grijpen in het beleid. Ook de positie van president-directeur Hans Zwarts loopt geen gevaar. Bij een bezoek aan een Randstad-filiaal blijkt men niet bereid commentaar te geven op de problemen in de sector, hoewel die al enige tijd op straat liggen. ,,Het kan niet zo zijn dat het commentaar van een willekeurige intercedente wordt beschreven'', concludeert de filiaalmanager na overleg met `corporate communications'. De sector lijdt pijn en er kunnen nu even geen misstappen worden gemaakt.