Sanering drukt op DaimlerChrysler

DaimlerChrysler heeft door de reorganisatiekosten bij het Amerikaanse Chrysler en het Japanse Mitsubishi (waar DaimlerChrysler voor 37 procent inzit) in het eerste kwartaal een fors verlies geleden. Dit heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

De Duits-Amerikaanse autoproducent boekte een bedrijfsresultaat van 3,8 miljard euro (8,36 miljard gulden) negatief, vergeleken met een winst van 2,5 miljard euro in dezelfde periode van 2000. Pas in 2003 verwacht het concern een winstherstel tot het niveau van 1999, toen een winst werd behaald van 12,4 miljard mark.

Zonder de reorganisatiekosten bij Chrysler en Mitsubishi zou het bedrijfsresultaat bij DaimlerChrysler zijn gedaald van 2,5 miljard tot 600 miljoen euro (1,32 miljard). De omzet verminderde van 40,9 miljard tot 35,5 miljard euro (78 miljard). Deze vermindering is grotendeels veroorzaakt door het afstoten van activiteiten, waaronder die in de lucht- en ruimtevaartsector.

Het autoconcern liet verder weten dat de reorganisatie bij Chrysler en Mitsubishi volgens plan verloopt. Gezien de achteruitgang op de markt voor vrachtwagens acht het concern het noodzakelijk ook bij zijn Amerikaanse dochterbedrijf Freightliner maatregelen te nemen in de vorm van vermindering van de productie en het schrappen van banen.

Zoals het er nu naar uitziet, komt de omzet van DaimlerChrysler dit jaar uit op 145 miljard euro. Het concern herhaalde een bedrijfsresultaat te verwachten van 1,2 à 1,7 miljard euro. Chrysler verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 10 procent minder auto's dan in dezelfde periode van 2000. De omzet van de Amerikaanse divisie verminderde met 33 procent en het bedrijfsresultaat was 1,4 miljard euro negatief. De omzet bij de personenwagens van Mercedes-Benz en Smart nam toe met 13 procent tot 11,2 miljard euro. De bedrijfswinst steeg eveneens met 13 procent, tot 700 miljoen euro. De verkoop van vrachtwagens liep door de teruggang van de truckmarkt in het eerste kwartaal terug met 12 procent tot 119.300 stuks.